خلاصه ماشینی:
"راستی،این دبیر با چه برداشتی از کنکور این نظر را ارائه داد؟و آیا کتابی باید در آموزش و پرورش تدریس شود که مجال طرح سؤالهای تستی را به دبیران و طراحان سؤال بدهد؟ در سالهای اخیر،همواره این سؤال مطرح بوده است که چه تعاملی میان اهداف و رویکردهای آموزش و پرورش و آزمون سراسری باید وجود داشته باشد؟ کدام تابع دیگرای است؟و آیا میتوان این دو را مستقل و بدون ارتباط با یکدیگر فرض کرد؟روشن است که دانشآموزان دورهی متوسط به پایان کار میاندیشند و به آزمونهایی که پیش رو دارند مینگرند و متناسب با آن،روشهای مطالعه و آموزش خود را تنظیم میکنند.
اگر آزمون سراسری متناسب با همین برنامهریزی کارشناسانه پیش رود،تحولی مهم در نگاه دانشآموزان به کتاب دین و زندگی و نحوهی مطالعهی آن رخ خواهد داد و برنامهریزان آموزش و پرورش را به اهدافشان نزدیکتر خواهد کرد."