چکیده:
روندهای گوناگون و از جمله عواملی،چون جهانی شدن،موجب تغییرات زیادی در محیط بازرگانی بین المللی خواهد شد.پیشبینی این تغییرات برای افراد،سازمانها و دولتها-که تحت تأثیر این تغییرات قرار میگیرند-بسیار اهمیت دارد.در این پژوهش،با استفاده از تکنیک دلفی،نظرات و برآوردهای تعدادی از متخصصان و خبرگان پیرامون وضعیت بازرگانی بین المللی در دهسال آینده را گردآوری کردیم و در سهدور به اجماع و توافق عمومی میان این افراد رسیدیم.چیزی که این پژوهش را از پژوهشهای مشابه متمایز میکند، ترکیب منحصر به فرد پانل دلفی است که از میان سهگروه دانشگاهیان و مجامع علمی،سیاستگذاران و دولتمردان و مدیران شرکتهای فعال در بازرگانی بین المللی انتخاب شد تا نتایج بدست آمده با در نظر گرفتن نگرشها و رویکردهای متفاوت این سهگروه،از جامعیت بیشتری برخوردار باشد.یافتههای این مطالعه شامل پیشبینی عوامل و روندهای تأثیرگذار بر بازرگانی بین المللی و همچنین استراتژیها و واکنشهای شرکتهای فعال در محیط بین المللی به این تغییرات در دهسال آینده است.
خلاصه ماشینی:
"چیزی که این پژوهش را از پژوهشهای مشابه متمایز میکند، ترکیب منحصر به فرد پانل دلفی است که از میان سهگروه دانشگاهیان و مجامع علمی،سیاستگذاران و دولتمردان و مدیران شرکتهای فعال در بازرگانی بین المللی انتخاب شد تا نتایج بدست آمده با در نظر گرفتن نگرشها و رویکردهای متفاوت این سهگروه،از جامعیت بیشتری برخوردار باشد.
پیشبینی مشترکی که تمامی صاحبنظران از چشمانداز جهانی شدن ارایه کردهاند،این است که؛ بازرگانی بین المللی موجب بسیاری از تغییرات میگردد،هرچند که خود این پدیده نیز موضوع دگرگونیهای گستردهیی خواهد بود.
یکپرسش کلیدی این است که؛آیا میتوان جهانی شدن،پیوندها و ارتباطاتش را پذیرفت و در عین حال از برخی نتایج آن دوری جست؟بهطور مثال،اگر فردی میخواهد در مورد روابط تجاری بحث کند،آیا مواردی چون؛حقوق بشر،حافظت از محیط زیست و مراقبت از فرهنگها را هم باید در بحث جدول 1-رتبهبندی عوامل و روندهای کلان مؤثر بر بازرگانی بین المللی (به تصویر صفحه مراجعه شود) خود جای دهد؟همچنین،آیا روابط تجاری باز با کشورهای خارجی،یککشور را ملزم به تبعیت کامل از سیستم اقتصادی بازار در داخل مرزهایش میکند؟واضح است که میان همه این عوامل،تعاملات دو و چند جانبهیی وجود دارد.
هنگامی که فشار رقابت در کاهش هزینهها،شرکتها را مجبور کند که از منابع جهانی استفاده کنند،برخی شرکتها اقدام به تأسیس شعب و نمایندگی خود در نقاط دیگر جهان جدول 2-رتبهبندی واکنش شرکتها به تغییرات جهانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میکنند و برخی نیز نیازهای خود را از طریق برونسپاری مرتفع خواهند کرد."