چکیده:
به دلیل تحولات سریع اقتصادی،صنعتی و فرهنگی در چند دهه اخیر و نیاز کشور به تقویت ساختارهای دانایی محور و تولید ثروت از دانش،احتیاج به یک بسترسازی مناسب جهت تولید علم و فن به شدت احساس میشود.پرداختن به مقوله کارآفرینی و تربیت و آموزش دانشآموختگانی که دارای تواناییها و مهارتهای لازم برای راهاندازی یک کسب و کار مناسب باشند،از وظایف اصلی هر دانشگاه محسوب میشود که متأسفانه خلاء آن کاملا محسوس است.در این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم کارآفرین و دانشگاه کارآفرین به این مهم پرداخته شده که دانشگاه از طریق آموزش،فرهنگ و علمآموزی میتواند در تربیت کارآفرینان نقش مهمی بازی کند و بر این اساس، مدل راهبردی در این خصوص ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"دیوید مککلهلند که اولین بار«نظریه روانشناسی توسعه اقتصادی»را مطرح کرد معتقد است که عامل عقبماندگی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، مربوط به عدم درک خلاقیت فردی میباشد و یا یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت میتوان روحیه کاری لازم در این جوامع را به گونهای که شرایط مورد نیاز برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید،تقویت کرد.
یونسکو در چشمانداز جهانی آموزش عالی برای قرن 12،دانشگاههای نوین را این گنه توصیف کرده است:«جایگاهی که در آن مهارتهای کارآفرینی در آموزش عالی به منظور تسهیل قابلیتهای فارغ- التحصیلان و جهت تبدیل شدن به ایجادکنندگان کار، توسعه مییابد،این دانشگاهها به دانشگاه نسل سوم معروف هستند که تکامل یافته دانشگاههای نسل اول و دوم میباشند.
از آنجا که در علم روانشناسی مراحل تغییر افراد در فرد شامل موارد انگیزش،دانش و تثبیت است، بنابراین چنانچه فردی بخواهد رفتار خود را براساس ویژگیهای یک فرد کارآفرین تغییر دهد و مانند یک فرد خلاق و نوآور به فعالیتهای کارآفرینانه دست بزند و درست در همان زمانی که برخی افراد فقط هرج و مرج، تناقض،تضاد و ابهام را میبینند او بتواند فرصتها را دیده و آنها را به موفقیت تبدیل کرده و استفاده نماید، باید برای دستیابی به این منظور سه مرحله انگیزش، دانش و تثبیت را طی کند.
به طور کلی علاوه بر موارد گفته شده،راهکارهای زیر میتواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند: -استفاده از مدرسان مجرب و توانا برای ارائه این درس(یکی از مهمترین عوامل موفقیت) -ایجاد تیمهای کار گروهی و نیز آنالیز و تجزیه و تحلیل کار سایر تیمها -مقالات و مطالعات موردی -دعوت مهمانان کارآفرین به کلاس و مشارکت دانشجویان -پروژه عملی و طراحی فرایندهای یک طرح تجاری یا امکان سنجی -استفاده از فیلمهای آموزشی و اسلاید -برگزاری کارگاههای آموزشی."