خلاصه ماشینی:
"مثلا علت اینکه ایشان متوجه حدوث دهری میشود و دنبال این میرود که مسألهء حدوث را به آن شکل حل کند این است که میگوید همهء متدینین و اهل ملل جهان برحدوث عالم متفقاند و بلا شک مرادشان هم حدوث ذاتی نیست که حکما میگویند،پس مرادشان چیست؟حدوث زمانی هم که متکلمان میگویند.
این نشان میدهد که این مرد حکیم فیلسوف بزرگ با آن توغلی که در عقلیات داشته و با آن اعتمادی که به خودش داشته،یعنی شاید شما در بین حکمای اسلامی که ما آثارشان را دیدهایم هیچکس را پیدا نکنید که این قدر به خودش اعتماد داشته باشد مثلا نوشته باشد،«شریکنا الماضی ابو نصر فارابی»، «قال شرکاتنا السابقون من رؤساء هذه الصناعه»که اشاره میکند به بوعلی و فارابی و دیگران که اینها شرکای سابقین ایشان در ریاضت این صناعت هستند.
کتابی دم دستم نبود،جز«سلافه العصر»سید علی خان،باورم هم نمیآمد که ایشان راجع به میرداماد مطلبی نوشته باشد،چون غالبا شرح حال علمای مغرب اسلامی و مکه و مدینه را ذکر کرده از علمای ایران خیلی کم ذکر کرده اما دیدم اتفاقا از علمای ایران،اسم میرداماد را هم با چه تعظیم و تجلیلی آورده است.
قبل از شما هم مرحوم کرین و آقای طباطبایی و امثال اینها در این زمینهها خیلی تلاش کردند لیکن دنیای فلسفهء غرب از میرداماد و دیگران واقعا خبری ندارد.
ایشان در آن نوشتهء معروف خود که چاپ شده و آقایان هم در جریان آن هستند، دربارهء ذکر یا غنی یا مغنی میگوید من مشغول اوراد و اذکار بودم و برذکر یا غنی یا مغنی تکیه میکردم اما ناگهان دیدم از عالم زمان و طبیعیات خارج شدهام و به عالم دهر رفتهام."