چکیده:
یکی از بارزترین تحولاتی که در دو سه سال اخیر در زمینهء انتشارات مطبوعات به چشم میخورد،افزایش چشمگیر مجلههای علمی-تخصصی و عمومی-نسبت به گذشته و نسبت به سایر انواع مجلههاست.این افزایش را به فال نیک میگیریم، چراکه مجلههای علمی،اگر با رعایت موازین محتوایی و انتشاراتی منتشر شوند،موجب ارتقای آگاهیهای علمی متخصصان و عموم میشوند. در این نوشته،تکیهء ما بر مجلههای علمی عمومی است.کار ترویج علم در میان مردم را عمدتا همین مجلهها بهعهده دارند، ولی مجلههای علمی تخصصی بیشتر در شبکهء محدود و نسبتا کوچکی از متخصصان هر رشتهء علمی قابل استفاده و رجوع هستند. کثرت مجلههای علمی عمومی در سالهای اخیر،باعث شادی همهء علاقهمندان به ترویج علم است.اما افزایش«کمیت» این رسانههای علمی،یک روی سکه است.روی دیگر سکه «کیفیت»آن است.اگر این مجلهها کیفیت مطلوب نداشته باشند،کثرت آنها باعث تحریف و تخریب آموزشهای علمی عمومی خواهد شد. اگر کثرت این مجلهها با کثرت نیروی انسانی صالح متخصص توأم نگردد و مدیران و سردبیران این مجلههای دانش و بینش علمی و صلاحیتهای انتشاراتی نداشته باشند،و اگر انتشار این مجلهها صرفا یک«شغل»و وسیلهای برای«ارتزاق»تلقی شود،و اگر معنای«علم»و«عمومی کردن علم»درست درک نشود،نهتنها دانش عمومی نسبت به اصول و مفاهیم علمی بالا نمیرود،بلکه موجبات کجفهمی عمومی و گمراهی آنان و به ابتذال کشیده شدن علم فراهم خواهد شد. نوشتن برای عموم،بسیار سختتر از نوشتن برای متخصصان است.و عمومی کردن علم و نوشتن برای عموم، تخصصی است که از ترکیب تخصص در علم،آگاهی از آموزش و روشهای آموزشی،آگاهی از روانشناسی خواننده و اشراف بر ویژگیهای اجتماعی و اطلاع از فنون و شیوههای روزنامهنگاری بهویژه روزنامهنگاری علمی حاصل میشود و در طول سالیان دراز تجربه،قابل عرضه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"و عمومی کردن علم و نوشتن برای عموم، تخصصی است که از ترکیب تخصص در علم،آگاهی از آموزش و روشهای آموزشی،آگاهی از روانشناسی خواننده و اشراف بر ویژگیهای اجتماعی و اطلاع از فنون و شیوههای روزنامهنگاری بهویژه روزنامهنگاری علمی حاصل میشود و در طول سالیان دراز تجربه،قابل عرضه میگردد.
لارنس پراگ بنیانگذار دانش بلورشناسی گفته است: «مردم کوچه و بازار چندان شناختی از علم و چگونگی پیشرفت آن ندارند،دانشمندان بهویژه وقتیکه میخواهند برای ادامهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) پژوهشهای پولی به دست آورند،بیش از همه این جهل مردم را عمده میکنند و با سروصدا آن را اعلام مینمایند.
حال به این پرسش میرسیم که وظیفه ترویج علم و عمومی کردن آن را چهکسانی به عهده دارند؟این بحث را با قبول این اصل آغاز کنیم که عمومی کردن علم،خود به یک علم یا فن اساسی تبدیل شده است و از عهدهء همهکس ساخته نیست:بخشی از این کار،از عهدهء محققان و دانشگاهیانی ساخته است که میتوانند فرایند تحقیقات خود و نتایج آن را به زبانی قابلفهم برای غیرمتخصصان بیان کنند و بخش دیگری از این کار را نیز روزنامهنگاران و تهیه کنندگان برنامههای علمی رادیو و تلویزیون میتوانند به انجام برسانند.
ما چه طرفدار عمومی کردن علم باشیم،چه نباشیم،در این تردید نیست که اساسیترین و شاید تنها وظیفهء مجلههای علمی عمومی، عمومی کردن علم و ترویج آن در میان عموم است ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که مجلهء علمی و عمومی،مجلهء«عامهپسند»نباید باشد."