چکیده:
ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور بیش از 1500 ناشر داخلی و خارجی، مؤسسات مطبوعاتی و اطلاعرسانی و خدمات نشر از 14 تا 24 اردیبهشت ماه 1372 برگزار شد. در این نمایشگاه 700 ناشر خارجی، 526 ناشر داخلی،70 ناشر کتابهای کودکان، 50 مرکز خدمات نشر که در زمینهء حروفچینی،لیتوگرافی،چاپ و صحافی خدمات ارائه میدهند،39 مرکز اطلاعرسانی و 120 نشریه با غرفههای جداگانه و حدود 300 نشریه در یک غرفهء مشترک نمونهء کار خود را ارائه دادند.در این نمایشگاه مجموعا 60 هزار عنوان کتاب عرضه شد که ناشران داخلی بیش از 18 هزار عنوان و ناشران خارجی 42 هزار عنوان کتاب عرضه کردند که از این تعداد حدود 16 هزار عنوان کتابهای ناشران عرب زبان و ما بقی کتابها عمدتا انگلیسی بود. مطبوعات کشور برای دومین بار و یا به عبارت درستتر سومین بار در نمایشگاه بین المللی تهران حضور پیدا کرده بودند.آنچه 2Lدر پی میآید نگاهی است که گذرا به شرکت مطبوعات کشور در نمایشگاههای سالهای اخیر و گزارشی است از شرکت مطبوعات در ششمین نمایشگاه.
خلاصه ماشینی:
"،طرحهای مجلهء گرافیک،«تابلوی تیراژ ده هزارتایی»مجلهء جامعه سالم،شناسنامهء قاب کردهء روزنامه قدس،تصاویری از مسلمانان عراق در غرفهء الجهاد،خرس مجلهء الهدی و سماور بدون قلقل و آبدارخانهء بدون دیشلمهء شاغلام در غرفهء گلآقا،حضور فعال خبرنگاران و انعکاس گزارشهای نمایشگاه در روزنامه خبر جنوب و توزیع مرتب این نشریه بین غرفهداران و همکاران،انتشار ویهنامه گزارش هفته،جزوهء مؤسسهء مطبوعاتی کیهان،حضور نشریات غیر فارسی چاپ ایران،اهداء جوایز و قرعهکشی بعضی از نشریات،جای خالی بیش از نیمی از مطبوعات ورزشی،سلمان رشدی در زندان غرفهء کیهان کاریکاتور،و عدم حضور روزنامههای جهان اسلام،سلام،کار و کارگر و ابرار در نمایشگاه امسال،غرفههای شراکتی مجلههای جستجو و گرافیک،کیان و زنان،تصویر و تماشاگران،اختصاص یک صفحه از روزنامهء تهران تایمز به اخبار نمایشگاه و اطلاعرسانی به ناشران خارجی شرکتکننده،ارائهء دورهء صحافی شدهء نشریات،پذیرش اشتراک در تهران و نمایندگی در شهرستانها،پذیرش آگهی و ثبت نقطه نظرات مردم از نکات چشمگیر این نمایشگاه بود.
آنچه در اولین نگاه میتوانست از جاذبههای یک نمایشگاه خاص مطبوعاتی بکاهد،نکات ذیل میتواند بود: تفوق امواج رادیویی و تصویر حدود 01 نشریه با استمداد از فیلمهای ویدیویی،اگرچه توانستند به جذب بیشتر مخاطبان بپردازند ولی سهوا یا عمدا باعث ترویج فرهنگی شده بودند که یک سویه عمل میکند و امکان تبادل و تعامل کمتری نسبت به مطبوعات دارد،رشد فرهنگ تصویری از طریق فیلمهای ویدیویی در یک تحلیل میتواند به بیاثر شدن فرهنگ مکتوب با توجه به پیشزمینههای موجود در عرصههای آموزشی و جمعیتی بینجامد.
» در سومین روز از برگزاری نشست بررسی مشکلات مطبوعات کشور کیومرث صابری مدیر مسؤول مجلهء گلآقا دربارهء«معایب و محاسن استقلال انتقاد در مطبوعات»اظهار داشت:«مجلهء ما به عنوان انتقادیترین نشریه ایران در طول حیات خود حتی یک تذکر از سوی حکومت دریافت نکرده است."