چکیده:
آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف والای خود نیازمند معلمینی دلسوز و متعهد به اهداف تعلیم و تربیت است معلمان با تعهد بالا و احساس مسئولیت نسبت به وظایف خود شرایط را برای تحقیق چنین امری فراهم مینمایند عوامل زیادی میتوانند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد اما شیوه تصمیمگیری مدیران گرچه خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمان به شمار میآید میتواند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه تصمیمگیری مدیران با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی شهرستان شیروان در سال تحصیلی 82-81 انجام شده است این مطالعه با استفاده از دبیران 74 مدرسه که حدود 482 نفر میباشند انجام شده است.یافتههای پژوهش در سؤال اصلی وجود رابطه بین الگوی تصمیمگیری مدیران و تعهد سازمانی دبیران را مورد تایید قرار میدهد.همچنین یافتههای پژوهش در سه سؤال فرعی اول تا سوم در خصوص وجود رابطه بین الگوی تصمیمگیری آمرانه و مشورتی و مشارکتی با تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار میدهد.که نتایج آن بیانگر این است که بین الگوی تصمیمگیری آمرانه و مشورتی مدیران با تعهد سازمانی دبیران رابطه وجود ندارد اما بین الگوی تصمیمگیری مشارکتی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطه وجود دارد.یافتههای دیگر پژوهش در سؤال فرعی چهارم و پنجم حاکی از عدم ارتباط بین الگوی تصمیمگیری مدیران با جنسیت آنان میباشد.اما بین جنسیت و تعهد سازمانی دبیران رابطه وجود دارد به گونه ای که تعهد سازمانی دبیران زن بیشتر از دبیران مرد میباشد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین الگوی تصمیمگیری مدیران با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی شهرستان شیروان دکتر حسینعلی بهرامزاده* امین رضا مراتی** چکیده آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف والای خود نیازمند معلمینی دلسوز و متعهد به اهداف تعلیم و تربیت است معلمان با تعهد بالا و احساس مسئولیت نسبت به وظایف خود شرایط را برای تحقیق چنین امری فراهم مینمایند عوامل زیادی میتوانند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد اما شیوه تصمیمگیری مدیران گرچه خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمان به شمار میآید میتواند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد.
آیا بین تعهد سازمانی دبیران مرد و زن تفاوت وجود دارد؟ پیشینه پژوهش پژوهشهای زیادی در خصوص موضوع این پژوهش و با همین عنوان قابل دسترسی نبود اما تحقیقاتی مرتبط با موضوع انجام شده است در این رابطه حقیقی چنین اذعان میکند که اگر فعالیتها بصورت گروهی و مشارکتی صورت گیرد و اگر افراد خود را در کاری که انجام میدهند و تصمیماتی که میگیرند شریک بدانند رضایت و تعهدشان نیز بالاتر خواهد بود(حقیقی 0831،صفحه 702) همچنین هاگمن معتقد است که مدیری که به کارکنانش فرصت میدهد که در مورد مسئلهای که در حال اتفاق افتادن است تصمیم بگیرند نه تنها مطمئن میشود مشارکت و تعهد افراد را افزایش میدهد و میلشان را به جدل کم میکند همچنین هر تصمیمی که با دخالت کارکنان اتخاذ میشود هنگام عملی شدن نسبت به حکمی که از سلسله مراتب بالاتر صادر میگردد از حمایت بیشتری برخوردار است."