چکیده:
دوگروه مستقل نیز تأیید شد. در این تحقیق به بررسی«بررسی مقایسهای اثربخشی الگوهای یاددهی- یادگیری در رویکرد رفتاری-شناختی»پرداخته شده است.اهداف اصلی تحقیق،به بررسی میزان انطباقپذیری الگوهای یاددهی مدرس،با یادگیری دانشجویان،مقایسه اثربخشی الگوهای رفتاری-شناختی در حیطه پیشرفت تحصیلی دانشجویان و توصیف اجمالی از وضعیت موجود الگوهای یاددهی-یادگیری معطوف میباشد.از اینرو، فرضیههای تحقیق نیز بدین ترتیب تدوین شدند که:الگوهای یاددهی رفتاری با الگوهای یادگیری رفتاری و الگوهای یاددهی شناختی با الگوهای یادگیری شناختی در دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده مامائی و پرستاری از انطباقپذیری بالائی برخوردار است؛ همچنین،اثربخشی الگوهای یاددهی-یادگیری در رویکردهای رفتاری با رویکردهای شناختی متفاوت است. جامعه تحقیق حاضر عبارتند از تمامی دانشجویان دانشکده مامایی و پرستاری که از این تعداد،120 نفر به عنوان نمونه تحقیق مدنظر قرار گرفتند.به منظور جمعآوری
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 2 t تک گروهی:بررسی وضعیت موجود الگوهای «یاددهی شناختی»از دیدگاه نمونههای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول فوق و با تأکید بر میزان مقادیر t به دست آمده،میتوان مطرح نمود که تفاوت معناداری بین میانگینهای تجربی به دست آمده و میانگین نظری در سطح 0/10-(به تصویر صفحه مراجعه شود)وجود دارد و از آنجایی که در تمامی موارد،میانگینهای تجربی از میانگین نظری پایینتر است،از اینرو مطرح میشود که از دیدگاه نمونههای تحقیق،الگوهای یاددهی شناختی،از انطباقپذیری بالایی برخوردار نمیباشد؛بدین معنا که مدرسان،کمتر از الگوهای شناختی استفاده میکنند و تنها در گویه«تفکر در مورد مطالب از زوایایی مختلف»،انطباقپذیری مدرسان،در حد متوسط است زیرا تفاوت معنیداری بین میانگین تجربی و میانگین نظری در گویه فوق ملاحظه نمیشود.
جدول شماره 4 t تک گروهی بررسی وضعیت موجود الگوهای «یادگیری شناختی»از دیدگاه نمونههای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول فوق و با تأکید بر میزان مقادیر t به دست آمده،میتوان مطرح نمود که تفاوت معناداری بین میانگینهای تجربی به دست آمده و میانگین نظری در سطح 0/10 (به تصویر صفحه مراجعه شود)وجود دارد و از آنجایی که در تمامی موارد،میانگینهای تجربی از میانگین نظری بالاتر است،از اینرو مطرح میشود که از دیدگاه نمونههای تحقیق،الگوهای یادگیری شناختی،از انطباقپذیری بالایی برخوردار میباشد؛بدین معنا که دانشجویان،بیشتر از الگوهای شناختی استفاده میکنند و تنها در گویههای«جستجوی مفاهیم و یافتن راه حل کارآمد»و«نتیجه گیری از دیدگاههای مختلف»انطباقپذیری دانشجویان،در حد متوسط است زیرا تفاوت معنیداری بین میانگین تجربی و میانگین نظری در گویههای فوق ملاحظه نمیشود."