چکیده:
و ارائه میشد که هدف آن هویتبخشی دوباره به شهرها از رهگذر خوانایی شهرها بود.شهرسازان دیگری همچون بنتلی،ادموند بیکن و...کوشیدند تا تجربههای دیگری را مطرح کنند،چرا که «شکل خوب شهر»که میتواند فضای زندگی مناسبی برای شهروندان پدید آورد،باید در فضاهای شهری تجربه شود.البته هدف این مقاله، بررسی ساخت کالبدی شهر نیست،اما میتوان 2Lنمونههایی از بافت تاریخی شهر همچون اصفهان را برمبنای معیارهای به دست آمده از سوی شهرسازانی که به آنها اشاره گردید بررسی و به نقاط قوت آنها دست یافت.باید به یاد داشته باشیم که در ایجاد تصور ذهنی شهری در ذهن ناظری که در شهر،پیاده یا سواره در حرکت است، صرفا عوامل کالبدی مطرح نیست و عوامل غیرکالبدی همچون بو،صدا و رفتارهای اجتماعی نیز مطرح میشود.در این مقاله میکوشیم تا به مدد تحلیل نقشهها و تصاویر،تصور ذهنی شهر تاریخی را در پیچ و خم هر کوچه بررسی نماییم. در انجام این تحقیق حضور پژوهشگر در فضای شهری اصلیترین عامل است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) گذری در محلهء جلفا(8881 م) از سفرنامهء مادام دیولافوآ از دیگر متخصصان عرصهء طراحی شهری، گوردن کالن،دریافت منظر شهری را با نگاهی متفاوت و با ارائهء تصاویر و هنر ارتباط میان اجزاء از طریق قوهء بینایی بیان میکند.
گذر از جلفا طبق محور تاریخی شکلگیری آن،از چهار راه توحید (تقاطع نظر-توحید)آغاز،پس از وارد شدن به میدان جلفا وارد کوی مجاور کلیسای وانک شده و پس از گذر از تقاطع خیابان حکیم نظامی وارد مسیر خاقانی و از چهارسو به گره فعالیتی شکرچیان منتهی میشود.
6-دید از طرف میدان جلفا به سمت کوچهء کلیسای وانک(مسیر حرکت در نقشههای 4 و 5 مشخص شده است).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 8-باشگاه ارامنه واقع در سه راهی کلیسا وانک 9-ابتدای ورود به کوچهء کلیسا وانک با وجود تقاطع سه راهی،با توجه به امتداد بدنهء کلیسا،موضوع«تسلسل ساده»و«آگاهی بر حرکت»مطرح میشود.
متأسفانه ارتباط گذر کلیسا و محور خاقانی به علت عدم امتداد کففرش و تعریف محور پیاده در این مسیر قطع شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 32-کاربریهای تجاری در کنار این محور به پویایی این محور کمک نموده و پیشفضای ورودی آن،نکتهای مثبت در دعوتکنندگی و فضای مکثی برای عابران پیاده است.
کفسازی معابر از ابتدای محلهء تاریخی جلفا تا انتهای کوچهء سنگتراشها بر خوانایی این مسیر و ارتباط بافت تاریخی بسیار مؤثر بوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 55-دبیرستان دخترانهء کاتانیان،در شمال مسیر مادی جلفا و در جنوب محلهء قاراکل 65 و 75 مجموعه مسکونی جلفا با ساباطی زیبا و معماری برونگرا متأثر از فضای مادی است."