خلاصه ماشینی:
"؟راستی چند مورد از این«چگونه»ها میشناسید؟ آیا تاکنون با این سئوال مواجه شدهاید که در هر جامعه یا سازمان چه کسی قدرتمندتر از دیگران است؟برای مثال،به نظر شما در یک مدرسه قدرت مدیر بیشتر است یا معاون یا مسئول امور دفتری یا مربی امور پرورشی یا هریک از معلمان؟ آیا در این مدرسه برای مستخدم یا مستخدمهء آن هم قدرتی سراغ دارید؟ شاگردان مدرسه هم میتوانند صاحب قدرت باشند؟راستی،چه کسان دیگری میشناسید که به نوعی با مدرسه ارتباط دارند و میتوان به آنها«قدرت»نسبت داد؟ آیا تاکنون نوشتهء خاصی دیدهاید که در آن موضوع قدرت بحث شده باشد؟آیا میدانید که میل به قدرت از نیازهای ثانوی انسان است؟یعنی انسان این میل یا نیاز یا انگیزه را در نتیجهء زندگی اجتماعی پیدا میکند،درحالیکه برای مثال میل یا نیاز به خوردنی یا نوشیدنی جزء نیازهای اولیه یا جسمانی اوست و هر موجود زندهای چنین نیازهایی دارد؟آیا میدانید که علیرغم مشترک بودن نیازهای اولیهء انسان و سایر جانوران،انسان در ارضای این نیازها با دیگر موجودات زنده تفاوت دارد و این تفاوت محصول یادگیری اجتماعی است؟1 اشاره شد که قدرتطلبی از نیازهای ثانوی انسان است،یا به عبارت دیگر انسان به دلیل ضرورت زندگی در جامعه و در میان همنوعان،رفتهرفته با مفهوم و کاربرد قدرت آشنا میشود و به تناسب شرایط از آن استفاده میکند.
اگر استاد یاد شده دانشجویی را که دو دقیقه بعد از استاد قصد آمدن به کلاس را دارد نپذیرد و غایب محسوب دارد، در آن لحظه و ساعت به دلیل تکیه بر قدرت قانونی خود احساس رضایت خواهد کرد و هیچ مشکلی نخواهد دید که آنچه را وضع کرده،با شدت و جدیت اجرا کند."