خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعیین دیه به میزان درصد جنایت یا تساوی؟ اداره آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی-قم-گروه حقوق و جزا سؤال-چنانچه علت حادثه به سبب بیاحتیاطی چند نفر(مسبب)توأم باشد،آیا دادگاه میتواند مقصران را بهطور غیر مساوی(درصدهای متفاوت) به پرداخت دیه محکوم نماید؟1 پاسخ:این مسئله که چند نفر سبب حادثهای شده باشند و باعث قتل یا نقص عضو شده باشند دارای صورتهای متعددی است که برای روشن شدن مورد سؤال،حکم صورتهای متعدد را بیان میکنیم.
1-اطلاق روایات روایات فراوانی که در مورد اشتراک عدهای در قتل وارد شده مطلق است و امام(ره)حکم به تساوی دیه به نحو مطلق نموده است به این معنی که مقید به صورت تساوی جنایتها نیست و حمل این روایات بر صورتی که هرکدام بهطور مساوی جنایت را انجام داده باشند بسیار بعید است.
» (11/6/1380) آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی: «در فرض مسأله قصاص وجود ندارد مگر اینکه ثابت شود که هریک از آنها جراحتی که سبب قصاص میشود انجام دادهاند و زاید بر آن مشکوک باشد و در هر حال دیه تمام جراحات محاسبه میگردد و بین همه متهمین بالسویه تقسیم میشود و اگر مجنی علیه متعدد باشد به هرکدام به نسبت جنایتی که بر او وارد شده دیه پرداخت میشود.
» (14/9/1380) سؤال-اگر چند نفر در ضرب و جرحی مداخله داشته باشند،بدون اینکه مشخصا معلوم باشد که هرکدام چه عملی انجام دادهاند،تکلیف در صدور حکم چگونه است،آیا تساوی است یا چیز دیگر؟ آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی: «بلی،در فرض مزبور دیه مفسده را باید همه بالتساوی و با تصالح بپردازند."