چکیده:
استرس یا فشارهای روانی معادل قرن بیستمی طاعون است واقعیتی است که همه افراد سازمانی در طول دوره کاری خود با آن دست و پنجه نرم میکنند استرس ترس فشار نگرانی و یا هر چیزی دیگر که خود با آن نام نهیم میتواند باعث واکنشهای جسمانی و بیماریهای آن واقع گردد متداول ترین و مخرب ترین نوع آن استرس این کار است بروز پرخاشجوییهای های غیرمنتظره بحث های دور از انتظار بر سر مسائل ناچیز افزایش ناگهانی ترک خدمت کارکنان افزایش زمان از دست رفته در اثر تمارض افزایش قیمت های پیش بینی نشده و دزدی های کوچک غیر منتظره ...و را می توان از علائم و نشانه های استرس بر شمرد.
همانطور که برخی از افراد در مقابل استرس آسیب پذیرتر از دیگران هستند شرایط و وضعیتهای نیز وجود دارد که موجب مجادله نگرانی سردرگمی و نهایتا استرس می شود.
وجود استرس نیست که صدمه می زند بلکه بیشتر اذان چگونه واکنش در برابر آن است که ضربه می زند نحوه واکنش افراد در مقابل وضعیت های مختلف استرس و زا متفاوت است آن چیزی که واقعا رخ میدهد ایجاد واکنش نمی کند بلکه گمان و تصور افراد از آنچه احتمالا در حال وقوع است واکنش ایجاد می کند.
إن التوتر المصبی أو الضغوط النفنیة تعادل الیوم ما یسمیٰ بطاعون القرن العشرین؛ و
هذه حقیقة یواجهها جمیع العاملین فی مؤسسة علی مدی حیاتهم العملیةء الضغوط؛ القلقی
أو أی شیء نسیمه یمکن أن یؤدی الی ردود فعل لدیٰ الجسم أو تصیب الشخص
بأمراض حقیقیةء إن أکثر هذه الحالات تداؤلا و تأثیرا سلبیا التوتر المصبی خلال العمل.
فإن مواجهة المشاجرات غیرالمتوقعه و النقاش. حول قایا تافهةء إرتفاع حالات ترک
الخدمة و التمارض و الغیاب غیرالمتصور و کذلک السرقات الصغیرة یمکن اعتبارها
علائم ظهور رحالة النوتر العصبی.
وکما ان بعض الافراد یواجهون ضررا أ کبر مقابل التوتر العصبی فان الوضع الجسمی
و الجدل و الغثیان کلها تؤدی بالنهایة الی التوتر فی الاعصاب.
إن التوتر العصبی لیس هو الذی یصدم الانسان بل صورة و شکل رد الفعل ایام هذه
الحالة التی تؤدی الی الضررء ولان رد الفعل یختلف لدی الافرادء فإن شکل التمصور
لدیهم هو الذی یو جد الحالة حیث ما یحدث لاأیحتاج الی رد الفعل بل التصور عند وفوع
الحدث هو الذی یستوجب رد الفعل.
خلاصه ماشینی:
IB} (1)- tnemeganaM ssertS قدمه مترجم موضوع استرس یا فشارهای روانی از جمله موضوعات پرهیاهویی است که بیشتریناشتغالات ذهنی و فکری افراد،مدیران و اندیشمندان غربی را این روزها به خود مشغولداشته است به گونهای که برای جلوگیری و رویارویی با وضعیتهای استرسزا و چگونگیواکنش در مقابل استرس،تجویزات و توصیههای متعدد را در قالب کتابها،مقالات وتحقیقات فراوانی به رشته تحریر درآوردهاند.
این واژه یکی از آن کلمات تأسفبار رسانهها شده است که همۀ ما آن را به کارمیبریم ولی کمتر استرس از ما میتواند آن را به درستی تعریف کند.
اگر شرکت شما 1/000 نفر را در استخدام خود داشته باشد،در این صورت استرسدر حدود 1/000/000 پوند خسارت در سال برای شما ایجاد میکند.
باورنکردنی است که در طول عمر متوسط یک کارمند،به طور میانگین حدود یکسال و نیم از زمان کاری به دلیل ناخوشی ناشی از استرس از دست میرود.
میتوان علایمی را که نشان میدهد فردی تحت فشار استرس بیش از حد است و درمقابل آن بد واکنش نشان میدهد،آموخت و یاد گرفت؛هزاران نشانه وجود دارد امابرخی از آنها عبارتند از:بروز پرخاشجوییهای غیرمنتظره،4بحثهای دور از انتظار5برسر مسائل ناچیز،افزایش ناگهانی ترک خدمت6در میان کارکنان،افزایش مقدار زمان ازدست رفته در اثر بیماری،تعداد روزهای غیبت پیشبینی نشده،و مقدار دزدیهایکوچک غیرمنتظره.
بهترین راه برای به حداقل رساندن استرس این است که به همۀ افراد مربوط هرقدر کهممکن است اطلاعات بدهیم.
(1)- secnatsmucriC lufssertS اکنش در مقابل فشارهای روانی1 به یاد داشته باشید که برای همۀ ما وجود استرس نیست که صدمه میزند بلکه بیشتر ازآن،چگونگی واکنش ما در برابر آن است که چنین میکند.