خلاصه ماشینی:
"5 کتاب در نگاهی تفصیلی سالها پیش،وقتی استاد علی دوانی،به ترجمهء جلد سیزدهم بحار الانوار علامهء مجلسی(متوفی:1110 ق)همت گماشت،متوجه نکتهای مهم شد که آن را در آغاز ترجمهء خود چنین توضیح داد:«با مقایسهای که ما نمودهایم،کتابهایی که بعد از علامه مجلسی راجع به حضرت ولی عصر عجل الله فرجه به عربی و فارسی نوشته شده است، مایهء اصلی بلکه همه یا اکثر مطالب آنها،جلد 13 بحار الانوار علامه مجلسی است.
لکن به دنبال آن،طرح پیروزی حضرت(عج)از طریق اعجازی را مورد بحث قرار داده، ضمن اعتراضاتی54نتیجه میگیرند که این طرح قطعیة البطان است!؟ (ج 3،ص 330) ظاهرا مشکل شهید در برداشت نادرستی است که از معجزه دارند گویا میپندارند که معجزه یعنی نفی ارادهء انسانها و اجبار ایشان به قبول حق و تعطیل دیگر راههای ممکن برای هدایت انسانها از جانب حق و توجه ندارند که معجزه نیز آیتی است از آیات خداوند و راهی است در کنار دیگر راهها و همراه با آنها که انبیا و اوصیای خداوند جهت هدایت و ارشاد انسانها و شکستن دیوار ضخیم غفلتها و پندارهای باطل ایشان،از آن بهره میبرند و در عین حال اتمام حجتی است کوبنده و آشکار برای اهل باطل و نفاق.
شهید پس از ذکر این روایت در بحث از احادیث رجعت،بر آنها اعتراضاتی وارد میکنند و در نهایت این روایات را چنین توجیه میکنند که مقصود آن است که در میان مخلصین افرادی وجود دارند که از حیث ایمان و اخلاص و علم و عمل از آنهایی که روایات برشمردهاند، کمتر نیستند!(ج 3،ص 498)و فراموش میکنند که در میان این افراد، یوشع بن نون قرار دارد که وصی حضرت موسی(ع)و خود پیامبر خداست و غیر معصوم را با او مقایسه کردن،و او را رمزی از فرد مخلص عادی(غیر معصوم)دانستن،بیشک خطاست."