چکیده:
این مقال میکوشد ضمن بازشناسی چهار ویژگی مهم در پیام و پیامگزار به تبیین چند شیوه کاربردی در ارائه تبلیغ دینی اشاره نماید. راقم این سطور معتقد است استفاده اصولی و کاربردی از این شیوهها به همراه توجه به ویژگیهای مطرح شده در پیام و پیامگزار، فضای تبلیغی را مناسبتر کرده و زمینه ارتباط با مخاطبان را هموارتر مینماید. افزون بر این بعضی از ابزارهای الکترونیکی هنوز جای پای خود را در بین مبلغین بازنکرده که این نوشتار به بعضی از آنها اشاره دارد. این نگاه میتواند عرصههای جدیدی را فراروی مبلغان گرامی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
نوآوری در تبلیغ اسلامی··· حمید نگارش استادیار پژوهشکده تحقیقات اسلامی چکیده این مقال میکوشد ضمن بازشناسی چهار ویژگی مهم در پیام و پیامگزار به تبیین چند شیوه کاربردی در ارائه تبلیغ دینی اشاره نماید.
راقم این سطور معتقد است استفاده اصولی و کاربردی از این شیوهها به همراه توجه به ویژگیهای مطرح شده در پیام و پیامگزار، فضای تبلیغی را مناسبتر کرده و زمینه ارتباط با مخاطبان را هموارتر مینماید.
تأکید بر صلاح زندگی دنیوی و سعادت اخروی میفهماند که دین تنها به بیان رابطه انسان با خدا نمیپردازد که امری فردی تلقی گردد بلکه تنظیم روابط اجتماعی انسانها و مانند آن را نیز مورد توجه قرار میدهد.
باری آنچه در این نگاه اجمالی میتوان برداشت نمود آن است که ما مبلغان برای تحقق راهبرد نوآوری قبل از هر چیز باید تأملی در رفتارهای شخصی و اخلاق کاری خود داشته باشیم.
قرآن این کتاب الهی در ارائه پیام آسمانی در اوج بلاغت، روشنی و گویایی است و ویژگی خود را اینگونه بیان میکند.
1 بکوشیم با تأسی به قرآن و سیره معصومین پیام دینی خود را صریح، گویا به پیامگیرندگان منتقل کنیم در این رابطه توجه به چند نکته مفید و سازنده خواهد بود.
2 پیامگزار و بازشناسی چهار شاخصه اصلی آن پیامگزار دینی کسی است که پیام دین را با استفاده از روشها و ابزار مشروع به مردم میرساند و از کسی جز پروردگار جهانیان واهمه ندارد و اجر و پاداش کوششهای تبلیغی خود را نیز تنها از او امید دارد.