چکیده:
ر اطلاعات و دانش،بعنوان یک مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود،لیکن در این مدل تنها یک زیر معیار با حد اکثر امتیاز 18 از 1000 برای آن در نظر گرفته شده است؟در این مقاله ضمن بررسی این موضوع،اهمیت اطلاعات و دانش در مفاهیم بنیادین مدل تعالی و هریک از معیارها و زیر معیارها،مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
com) (به تصویر صفحه مراجعه شود) چیکده یکی از پرسشهای اساسی مطرح در بررسی مدل تعالی سازمانی EFQM این است که چرا با وجود اینکه امروزه توجه به مدیریت بر اطلاعات و دانش،بعنوان یک مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود،لیکن در این مدل تنها یک زیر معیار با حد اکثر امتیاز 81 از 0001 برای آن در نظر گرفته شده است؟در این مقاله ضمن بررسی این موضوع،اهمیت اطلاعات و دانش در مفاهیم بنیادین مدل تعالی و هریک از معیارها و زیر معیارها،مورد بررسی قرار گرفته است.
در کنار رویکردهای مختلف سازمانها در معیارهای رهبری،استراتژی،منابع انسانی،شراکتهای بیرونی،منابع مالی، تجهیزات و فناوری؛نحوه و چگونگی مدیریت بر اطلاعات و دانش در سازمان، نیز از جمله معیارهای مهم در بخش توانمندسازهای مدل تعالی سازمانی EFQM محسوب میشود که در ارزیابی سازمانها مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
از طرف دیگر باتوجه به اینکه اصولا‘‘ سرمایههای فکری و اطلاعاتی به گونه یک شاخص کمی به صورت دقیق در نتایج کلیدی عملکرد سازمانها قابل اندازه گیری نیستند،میزان اهمیت و توجه به مدیریت بر اطلاعات و دانش را برای سازمانها،شفاف نکرده است.
مدیر دانش باید مطمئن باشد که ساز و کارها در جای خود قرار دارند تا کارکنان بدانند که چه دانشی در دسترس آنها است و چگونه میتوانند به آن دسترسی هرچند دل مدل تعالی سازمانی، مجزا بودن وظایف مدیر اطلاعات و مدیر دانش تاثیری در ارزیابی ندارد، ولی در عمل میتواند گفت که تعامل این دو باهم،نقش مهمی در کامیابی سازمان برای رسیدن به تعالی دارد.