چکیده:
با ظهور مکتب اقتضایی در مدیریت،دیگر چیزی با عنوان«بهترین راه»( One The Best Way )وجود ندارد و به قول چارلز کیندل برگر استاد دانشگاه MIT پاسخ هر مساله مدیریتی به عوامل مختلف بستگی دارد.این بدین معنی است که موفق بودن(پاسخگو بون)یک رویکرد در یک گوشه دنیا،ضمانتی بر موفقیت آن در گوشه دیگر دنیا نیست،بلکه عوامل متعددی چون بافت تمدنی و فرهنگی،هویت ملی،تاریخ یک کشور و...همگی در موفقیت یا عدم موفقیت یک رویکرد دخیلاند. این مقاله در پی آن است تا عامل«هویت ملی»را بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کارآمدی رویکردهای مدیریت مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.بیتردید بررسی این مساله بدون مطالعات ایرانشناسی،شناخت روشهای شناخت ایران و نیز رویکردهای شناخت هویت ملی،امکانپذیر نیست.
خلاصه ماشینی:
طبق تئوری اقتضایی کار مدیر این است که دریابد چه روشی در یک حالت خاص با شرایط ویژه و در زمان مشخص میتواند به بهترین نحو برای تامین هدفهای مدیریت موثر واقع شود،به سخن دیگر اگر مدیری در زمینه نگرش اقتضایی آموزش دیده باشد،پیش از هر تصمیمی این پرسش را مطرح خواهد کرد: در چنین موقعیتی که من قرار گرفتهام، چه روشی موثرتر واقع خواهد شد؟ این موقعیت را در نگاه کلان میتوان چند و چون هویت ملی تلقی کرد.
ایرانشناسی چیست؟ اگر ایران را در یک واقعیت زنده در قالب یک سیستم که دارای کلیت و اجزایی است در نظر بگیریم،میتوان گفت: ایرانشناسی،فرایند نظاممند شناخت و فهم کل نگرانه و پارهنگرانه هویت ملی در «بود سازنده»و«نمودهای نماینده»است که در طول زمان در حوزه جغرافیای حقیقی و مجازی ایران پدیدار شده است.
8 چیستی ایران ایران فرهنگی در جغرافیای مجازی بهعنوان موضوع ایرانشناسی میتواند از زاویههایی مورد کندوکاو و جستجو قرار گیرد: 1)ایران،چونان واقعیتی تاریخی در گذشته(ایران زمانی) در این نگاه،هویت ایرانی در بازههای زمانی خاص چون ایران عهد باستان، ایران زمان ساسانیان و...
برای این کار به«رویکرد»و«روش»نیازمندیم، هرچند که شاید در نگاه هرمنونیک فلسفی گئورک گادامر( Gadamer )باید سخن از فهم هویت روح تمدن ایرانی به میان آورد که آنگاه ایران مقولهای است که شاید نتوان حقیقت آن را قربانی«روش»کرد و باید آن را فهمید.
ج)روش ترکیبی در موارد ویژهای هم میتوان روش (به تصویر صفحه مراجعه شود) استقرایی و قیاسی را باهم ترکیب کرد تا به شناخت گوشهای از تمدن ایرانی که در هویت ملی امروز پدیدار آمده است دست یافت.