خلاصه ماشینی:
"در چارچوب تکنیک،عامل زمان برای نویسنده،همچون دیگر نویسندگان نحلۀ رمان نو،رکنی از ارکانداستان به شمار میآید و با ذهنی بار گرفته از«گذشته»،زمان رفته را با اکنون و حالای لحظۀ نوشتن درهممیآمیزد-این همامیزی را در شخص راوی نیز اعمالکرده:ماجراگاه از زبان اول شخص است و گاه از زبانسوم شخص.
پیشتر از این،دو دفتر شعر البیاتی در ایرانمنتشر شده است:آوازهای سندباد،ترجمۀ دکترمحمد رضا شفیعی کدکنی(تهران،نیل،1348 ش)وشعرهای تبعید دفتر یکم برگزیدهای از پنج دفتر شعرابریقهای شکسته،شکوه کودکان و زیتون را باد،آنکه میآیدو نمیآید،دفتر فقر و انقلاب و مرگدر زندگی است میباشدو دفتر دوم برگزیدۀ دو مجموعۀ شعرهای تبعید و چشمانسگان مرده.
بیشتر زندگی او درکوچ و تبعید گذشته است و پس از ناظم حکمت،شاعرترک،شاید هیچ شاعری از این مناطق به اندازۀ او دربیرون از کشور خویش شهرت و محبوبیت به دستنیاورده باشد.
شخصیتهایعرفانی ماه شیراز حلاج(که در شعر وی جایگاهی ویژهدارد)،عطار،سهروردی و شمس تبریزی هستند:؛هم بینوایان جمع شدند/برگرد حلاج و برگرد آتش/در این شب تب زده از چیزی/که میآید یا نمیآید/ازورای دیوارها».
آناتولفرانس در«پرتوا»(نام این داستان)به یکی از تمهایمورد علاقۀ خود،خاطره،پرداخته و نشان داده است کهبشر چگونه اوهام میسازد و با آن زندگی میکند.
دختر از زندگی اشرافی فعلی خود به گذشتۀ پر فقرش بازمیگردد و مرداز این که همسرش ثروت اورا از چنگشدر آورده،سخت آزرده است.
زندگی به جادهای تشبیه شده است و تلاششخصیت داستان برای رسیدن به مقصد جاده بیهودهاست؛جاده به جایی نمیانجامد و او از رسیدن به هدفوالای زندگی خود باز میماند.
لحن روایت داستانهای این کتاب بیشتر اندوه بار است وگاه چاشنی طنز در آنها به کار رفته است،اما دو داستان«تابستان اسب سفید زیبا»و«داستانی برای از مه»راباید از این قاعده مستثنی دانست."