خلاصه ماشینی:
"محمد حسین ناصر بخت:چیزی که در ایده برگزاری این همایش برای من جذاب ود این است که تکلیف واحد اجرای کارگاه نمایشی ایران خیلی روشن نیست و هرکدام یک روش را اتخاذ میکنند و معمولا نیز بیشتر به سراغ نمایشهای شادیاور ایرانی یا به سراغ نقالی میروند و شاید این امکان فراهم نشود که طی یک سال امکان یک شبیهخوانی را به وجود آورند به خصوص در زمینه موسیقی شبیهخوانی کار سختی است مگر اینکه دانشجویی در زمینه شبیهخوانی فعالیت داشته باشد.
بنابراین بحث پیرامون این واحد به اعتقاد من بحث جذابی است و بخش آموزشی تئاتر کشورمان بالاخره تکلیف خود را روشن کند که چه کار میکند و اگر قرار است به نمایشهای ایرانی پرداخته شود از قبل واحدهای دیگری که به گونه به این واحد ارتباط دارند چه کارهایی را باید انجام دهند.
و اگر چنین تعریفی داشته باشیم،در این صورت گنجاندنش برای کسانی که طراحی صحنه میخوانند درست است و آیا در طراحی صحنه نیز جای کار دارد و یا صرفا باید مختص به بچههای کارگردانی و بازیگری ما باشد،من فکر میکنم اگر تکلیف این قضیه را بتوانیم روشن کنیم میتواند به آموزش تئاتر ما کمک کند.
یعنی میخواهم بگویم نه تنها تمام تاریخ تئاتر برمبنای این تعریف بازیگری نمادین ماست بلکه تمام تجربیات نو نیز قصد بازگشت به آن را دارند و آنوقت ما فقط مقطع کوتاه ناتورالیستی که بعدها توسط سینما و تلویزیون توسعه پیدا کرده میکوشیم آن را به خوبی یاد بگیریم که البته خوب هم یاد نمیگیریم و بهندرت کسانی یاد بگیریم که البته خوب هم یاد نمیگیریم و بهندرت کسانی یاد میگیرند و در عوص تمام آن میراث گرانقدر هنر یونانی و تمام میراث گرانقدر حتی تئاتر اروپا تا پیش از ناتورالیسم و بعد تمام تجربیات بزرگ امروز دنیا را نمیفهمیم که اینها یک شیوه و بیان خاص بازیگری دارند که اتفاقا برای غنا بخشیدن به کار میبایست نخست آن را بیاموزیم."