خلاصه ماشینی:
"با این وجود با توجه به اینکه امروزه 2 تا 01 درصد از دانشآموزانی که از برنامههای تیزهوشان استفاده میکنند،دارای اختلالهای یادگیری ویژه میباشند(آدریانا،1002)پژوهشهای مبسوط و دامنهداری در این زمینه انجام گرفته است که در این مقاله سعی میکنیم سیمای تقریبا روشنی از اینگونه دانشآموزان ارایه دهیم.
ویژگیهای دانشآموزان تیزهوش با اختلالهای یادگیری ویژه پژوهشهای گستردهای که در این زمینه انجام گرفته نشان داده است که اینگونه دانشآموزان در مقایسه با همسالان خود حافظه بلندمدت قوی و خزانه لغات گستردهای دارند،مفاهیم انتزاعی را به راحتی درک میکنند و در حل مسایل پیچیده موفق میباشند(سوزانی و همکاران،9991)درک و فهم و شنوایی آنها قوی میباشد،قدرت ابراز عقیده را دارند.
تورینگتون(1002)با پژوهشهایی که در این زمینه داشته،معتقد است،پیشآگهی اختلالهای یادگیری ویژه دانشآموزان تیزهوش بسیار خوب میباشد به شرط اینکه اینگونه دانشآموزان در سالهای اول دبستان خیل یزود مورد شناسایی واقع شوند و دوم اینکه از حمایت اجتماعی(والدین و معلم-مدیر و همکلاسیها)و از خود-پنداره قوی برخوردار باشند.
برنامههای اصلاحی اختلالهای یادگیری ویژه در دانشآموزان تیزهوش پژوهشهای متعدد در این زمینه نشان داد، رویکرد چندبعدی که شامل والدین،معلم و مشاوران گردد باید در برنامه اصلاحی اینگونه دانشآموزان بکار گرفته شود که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.
با توجه به اینکه در این گروهها دانشآموزان نقشهای مختلفی را تقبل و ایفا میکنند،از یک طرف شرایط مطلوبی برای رشد مهارتهای اجتماعی و رفتارهای مورد پسند اجتماع برای آنها فراهم میگردد و از طرف دیگر این نوع دانشآموزان متوجه نقاط ضعف خود میشوند و با کمک و مساعدت همدیگر فرصتی برای جبران آن فراهم میشود."