چکیده:
برای رقابت موثر در محیط آموزشی نوظهور،لازم است که تمامی کشورها به طور پیوسته استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاهها بهبود دهند.اما استفاده موثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند برنامهها و سیاستهای اجرایی است که متناسب با شرایط داخلی باشد.در این مقاله،با الگوبرداری از 12 کشور و 5 گروه منطقهای،279 راهکار برای بهبود استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها استخراج شده و یا به کارگیری روش تحلیل محتوا،23 راهکار از بین آنها انتخاب میشوند.سپس نظرسنجی در سطح ملی انجام شده و با استفاده از آزمونهای آماری،راهکارهای متناسب با شرایط داخلی کشور ارایه میشوند.این راهکارها اولویتبندی شده و به سه گروه لازم و ضروری،لازم و غیر ضروری و مخصوص ایران تقسیمبندی میشوند. دستهبندی فوق بر اساس 3 معیار اهمیت از دیدگاه خبرگان،اهمیت در تجربیات کشورها و اجرا یا عدم اجرا در کشور میباشد.متدولوژی ارایه راهکارها بهگونهای طراحی شده است که هرکشور با انجام قسمت نظرسنجی از خبرگان میتواند راهکارهای مناسب با شرایط داخلی خود را استخراج کند.
خلاصه ماشینی:
"اما برنامهریزی و ارائه راهکارها در این زمینه میبایست مطابق با شرایط داخلی کشور بوده و بر توانایی دانشگاهها برای پشتیبانی از تغییرات اساسی و زیرساخت موجود تمرکز نماید تا امکان پیادهسازی آنها وجود داشته باشد[12][17].
برای رفع این مشکل،این راهکارها به نظرسنجی خبرگان گذاشته میشوند تا راهکارهای مناسب که تاکنون در کشور اجرا نشدهاند به عنوان راهکارهای پیشنهادی توسعه ICT در دانشگاهها انتخاب و ارائه شوند.
در گزارش فوق سرمایهگذاری روی مردم و مهارتهایشان با در نظر گرفتن پتانسیلهای ICT برای ارائه روشهای جدید آموزشی مورد تاکید قرار گرفته و راهکارهای بهبود و پیشرفت در این زمینه به دولت ارایه شده است.
در این تحقیق نگرش پاسخدهندگان در خصوص اهمیت راهکارهای توسعه ICT در دانشگاههای ایران،در قالب سئوالات پنج گزینهای کیفی از«خیلی زیاد»تا«خیلی کم»به صورت زیر اندازهگیری شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین برای مشخص کردن اجرا یا عدم اجرای راهکار،سوالات در یک مقیاس اسمی پرسیده میشود که گزینه بله-1 نشاندهنده اجرای راهکار و گزینه خیر-0 نشاندهنده عدم اجرای راهکار است.
برای تعیین این راهکارها از آزمون آماری نسبت به صورت زیر استفاده میشود: (2)(به تصویر صفحه مراجعه شود) این آزمون که با سطح معنی داری پنج درصد(05/0-a؟؟؟)و با درجه آزادی 62 انجام گرفته است دارای فرضیات زیر میباشد: فرض صفر (H0) :نسبت پاسخها کوچکتر یا مساوی متوسط طیف باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(3):دستهبندی کلی راهکارها بر اساس نمودار(3)نکات زیر قابل ذکر است: راهکارهای نوع (I) دارای فراوانی پایین بوده و تنها در یک کشور یا گروه منطقهای خاص مورد استفاده قرار گرفتهاند،لذا از مجموعه راهکارها حذف شده و مورد نظرسنجی از خبرگان قرار نگرفتهاند."