چکیده:
هدف از این پژوهش عبارت است از تعیین ارتباط متغیرهای شناختی- انگیزشی با عملکرد ورزش دانش آموزان با توجه به رویکرد اجتماعی- شناختی دوئک. برای این منظور 500 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی (250 دختر و 250 پسر) دبیرستان های شهر شیراز که از نظر جسمانی سالم بودند، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسش نامه ای متشکل از خرده مقیاس های باورهای هوشی، اهداف پیشرفت، تلاش و ارزش تکلیف پاسخ دادند. عملکرد ورزشی دانش آموزان نیز از طریق نمره درس ورزش آنان در پایان سال سنجیده شد. نتایج تحلیل مسیر به طور کلی نشان داد باورهای ذاتی در مورد هوش، عملکرد ورزشی را کاهش اما باورهای افزایشی در مورد هوش، عملکرد ورزشی را افزایش می دهد. همچنین، نتایج نشان داد از میان متغیرهای پژوهش، تلاش بیشترین اثر مستقیم را بر عملکرد ورزشی دارد.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آنجا که هدف پژوهش حاضر بررسی نقشواسطهای اهداف پیشرفت،تلاش و ارزش تکلیفدر میان باورهای هوشی و عملکرد ورزشدانشآموزان به روش تحلیل مسیر است،در جدول3 ضرایب اثر مستقیم،غیر مستقیم و کل متغیرها بریکدیگر و واریانس تبیینشدۀ آنها آورده شده است.
همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود اثرغیر مستقیم باور هوش ذاتی بر عملکرد ورزش ازطریق اهداف اجتناب-عملکرد،اهداف رویکرد-عملکرد،و ارزش تکلیف صورت میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 2:مدل برازش شده عملکرد ورزش بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میانباورهای هوشی و عملکرد ورزش با توجه به نقشواسطهای اهداف پیشرفت،تلاش و میزان ارزشی کهدانشآموزان برای درس ورزش قایلاند انجام شدهاست.
معنادار بودن اثر غیر مستقیم و مثبت باور هوشیافزایشی بر عملکرد ورزش نشان میدهددانشآموزانی که اعتقاد دارند هوش کیفیتیانعطافپذیر و قابل افزایش است،با هدف تبحر یافتن و ماهر شدن در فعالیتهای ورزشی درگیرند وبرای رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی به خرجمیدهند و برای تکالیف تعیینشده در درس ورزشارزش بالایی قایلاند،در نتیجه این افراد عملکردبالایی دارند.
همچنین معنادار بودن اثر غیر مستقیم و منفی باورهوش ذاتی بر عملکرد ورزش نشان میدهددانشآموزانی که باور هوش ذاتی دارند غالبا اهدافرویکرد-عملکرد و اهداف اجتناب-عملکرد راانتخاب میکنند و صرفا از ترس تنبیه و سرزنش معلمو دیگران به انجام تکالیف درس ورزش میپردازند.
در ارتباط بااین یافته باید گفت هرچند این نوع اهداف مستقیماعملکرد ورزشی افراد را تحت تأثر قرار نمیدهند،باسلب علاقه و انگیزش مثبت از دانشآموزان،درنهایت سطح عملکرد آنها را کاهش میدهند که اینامر بیانگر پیامدهای منفی گزینش اهداف رویکرد-عملکرد از سوی دانشآموزان است."