چکیده:
انسان،طی تاریخ کوتاه زندگی خود روی زمین،یکی از موفقترین موجودات از جهت تغییر و سازش با محیط و تنازع بقاء بوده است.این مقاله نقش مدیر کیفیت را در انگلستان از دهه 1960 تاکنون مورد بررسی قرار میدهد و این سوال را مطرح مینماید که آیا ماهیت مدیر کیفیت باید تغییر یابد؟ این مقاله روندهای جاری جنبش کیفیت را در انگلستان بررسی میکند و آنها را با برخی پیشبینیها که در اوایل دهه 1990 ارایه شدند،مقایسه و فرضیهای را درباره آینده نزدیک این حرفه عرضه مینماید.به علاوه نکاتی را درباره حمایتهایی که مدیر کیفیت بدانها نیاز خواهد داشت و موسسات مربوط حرفهای و علمی باید به آن ارایه نمایند،در نتیجهگیری ارایه خواهد کرد.
خلاصه ماشینی:
"تحول در نقش پس این نقش در حال چه تحولی است و آینده آنچه خواهد بود؟ هماکنون حرکت به سوی کسب مالکیت سیستم توسط مدیریت ارشد،مشهود است اگر QMS در سالهای اخیر باعث این همه دردسر شده است چه بهتر که آن را در دست خود بگیریم از سوی دیگر گروههای مدیریتی متوجه شدهاند تا چه حد وقت آنان صرف حل مشکلات روزمره میشود،که اکثرا نیز مشکلاتی تکراری هستند.
برخی از مدیران کیفیت اکنون نقش اصلی خود را مدیر توسعه کار و کسب میدانند و نقش جانبی یا ثانوی خود را نماینده مدیریت برای QMS ،و بدین ترتیب این مدیران کیفیت،قسمت عمده مسوولیت سیستم را که بهتر است به عهده مالکان فرآیند قرار گیرد از دوش خود برمیدارند و نقش مربی را برای مالک فرآیند اتخاذ میکنند.
این فرهنگ محیطی است که: اهمیت مشتریان(ارباب رجوع)را درک میکند،چه مشتریان داخلی و چه خارجی اهمیت و ارزش مردم را برای سازمان درک میکند منابع بالقوه عظیمی را که در مجموعه کارکنان وجود دارد،درک میکند کارکنان را تشویق میکند تا عملکرد را بهبود بخشیده و از شکست در عملکرد جلوگیری کنند تضمین میکنند که اشتباه تکرار نمیشود محیطی را ایجاد میکنند که در آن«سیستم سرزنش میشود و نه کارکنان»«که آن را گاه بدون شماتت»هم مینامند،گرچه این نکته را نباید بدان معنی گرفت که کارکنان پاسخگوی عملکرد نیستند تضمین میکن که هم«راهحلها»و هم درسهایی که از اشتباهها گرفته میشود در سراسر سازمان بطور مشترک مورد توجه قرار گیرند برای کسی که کاری را آغاز میکند که با موفقیت انجام میشود،امتیازاتی در نظر میگیرد همانطور که گفته شد تعریف فرهنگ فرصتها آسان نیست،شاید بهتر باشد آن را چالشی دانست که به: آگاهی از آنچه که سیستم مدیریت میتواند در سراسر سازمان عرضه کند،نیاز دارد."