خلاصه ماشینی:
سید محمد مرتضی زبیدی،صاحب تاج العروس-که هم شارح و هم ناقد قاموس فیروز آبادی است-دربارۀ اشتهار این کتاب در روزگار خود میگوید:«قاموسدر اشتهار به پایۀ آوازۀ خورشید در نیمروزان رسیده واعتماد مدرسان بدان مقصور و اوج دغبت محدّثان بدانمنوط است و نسخههایش تا بدان اندازه فراوان است کهچون در زبید-حرسها الله تعالی-نزد سرورمان امامفقیه لغوی رضی الدین عبد الخالق بن ابی بکر زبیدیحنفی-متّع الله بحیاته-به درس قاموس بازنشستم وعلمان و طالبان حاضر شدند،به دست هر یک ازایشان نسخهای از این کتاب بود»1 و یکی از محققان معاصر گفته:«شهرت قاموس راهمین بس که قاموس نزد متأخران مرادف واژهنامه وفرهنگ شده؛تا آنجا که میشنویم کسی میپرسد:قاموس صحاح و یا قاموس لسان العرب و یا قاموستهذیب و یا قاموس عین؟و این بر چیره شدن نامقاموس بر واژهنامهها و فرهنگها دلالت مینماید؛بلکهباید گفت بسیاری از فرهنگها به نام قاموس نامگذاریشدهاند مانند القاموس العصری و قاموس الجیب».
محمد مصطفی رضوان،سیاههای بلند بالابرای کتابهائی که دربارۀ قاموس و در نقد آن پرداختهشدهاند،ساخته که در بردارندۀ شماری از تعلیقهها وردیههائی است که بر این کتاب نوشتهاند.
احمد شرقاوی اقبال،چون بسیاری دیگر ازمحققان عرب،از تازیپژوهیهای ایرانیان،به ویژه ازسدههای هشتم و نهم بدین سو،کماطلاع است؛وفیالمثل شاید نداند لغوی دقیق و سختکوشی چونمحمد یحیی بن محمد شفیع قزوینی در دوره صفویانچه کارهائی جدّی و بهرهجستنی حول واژهنامههایعربی و خصوصا میراث لغوی مجد الدین فیروز آبادیکرده است.
این قزوینی جز میرزا محمد شفیع قزوینی است که&%02619AMKG026G% مؤلف«حجة العمل فی یوم الزّلل»میباشد؛چه،اینشخص اخیر الذّکر از عالمان سدۀ سیزدهم هجری وفقیهان عصر خود بشمار است،و آن یک-چنان کهگفتیم-از سدۀ دوازدهم میباشد(همان،ص 12).