چکیده:
امروزه قطبهای علمی یکی از مهمترین عوامل محرک توسعه کشورها در قرن بیست و یکم شناخته شدهاند که همچون موتورهای محرک توسعه در تعامل نزدیک با نهادهای مولد فکر و اندیشه عمل میکنند.قطبهای علمی در قیاس با اسلاف خود یعنی نهادهای پژوهشی سنتی علاوه بر دارا بودن نقاط قوت آنها، از خصوصیات ویژه دیگری نیز برخوردار که امتیاز قطبهای عملی محسوب میشود.تعدد و تنوع قطبهای علمی یکی از شاخصهای رشد و بالندگی جوامع به شمار میآید.قطبهای علمی با بکارگیری و درآمیختن چهار عنصر مفهومی و اصلی خود یعنی نوآوری،رقابت،کیفی و دانش فنی تلاش میکنند به نیازهای اصلی جامعه پاسخ دهند.در ایران نیز همگام با سایر کشورهای در حال توسعه،گامهای مناسب و در خور توجهی در راه تشکیل قطبهای علمی برداشته شده و لازم است این روند با شتاب و دقت بیشتری به منظور حصول نتایج مطلوبتر و کسب استانداردهای جهانی ادامه یابد.بهرهگیری از مزیت نسبی و توان دانشگاهها متناسب با نیازهای آتی کشور،توسعه مبتنی بر دانایی، افزایش توان علمی پژوهشگران،گسترش هدفمند مرزهای دانش،نوآوری در علم و فناوری و ارتقاء جایگاهعلمی کشور از اهداف مهم قطبهای علمی کشور است.در این مقاله ضمن ارایه تعریفی جامع از قطب علمی و بیان تاریخچه آن در جهان،چند قطب علمی موفق دنیا با ذکر دستاوردهای آنها معرفی میشوند.
خلاصه ماشینی:
"10-ایجاد راهکارهای مناسب به منظور ارتقاء ارتباطات فرامرزی و بین المللی 11-افزایش سطح ارتباط و همکاری با صنعت و اقتصاد 12-بهبود روشهای ارزیابی دقیق قطبهای علمی بعنوان یکی از ضروریات ادامه فعالیت قطبها و ارتقاء کیفی آنها از طریق بکارگیری روشهای مناسب کنترل کیفیت 13-تعیین مکانیزمی به منظور تعیین اولویتهای پژوهشیس کشور و به تبع آن رهنمون و راهبری فعالیتهای قطبها در راستای اولویتهای تعیین شده و حل نیازهای جامعه متناسب با نقشه جامعه علمی کشور 14-توجه بیشتر به پژوهشهای بنیادی قطبهای علمی گروه علوم انسانی و اجتماعی و بکارگیری مکانیزم ارزیابی مخصوص آنها 15-توجه به مکانیابی قطبهای علمی و سازگاری آنها با شرایط اقلیمی و بومی به منظور حل نیازهای منطقهایی و جلوگیری از تمرکززدایی قطبهای علمی و ایجاد توازن در پراکنش قطبهای علمی در سطح کشور 16-جلوگیری از تأثیرات سوء حاصل از تغییر و تحولات مدیریتی در قطبهای علمی با تدوین آئیننامههای علمی و عملی 17-ایجاد بستر مناسب و تسهیلات لازم در جهت کاربردی کردن علوم و صنعتی و نیمه صنعتی کردن نتایج تحقیقات و دستاوردهای علمی و به طبع،ایجاد انگیزه بیشتر در محققان برای انجام تحقیقات کاربردی و رفع نیازهای جامعه 18-عدم الگوبرداری صوری صرف از سایر کشورها در تشکیل قطبهای علمی کشور بدون توجه به شرایط و ویژگیهای خاص اقلیمی و بومی کشور 19-لازم است مسئولین تعریفی واحد،جامع،صحیح و متناسب با زمینهها و بسترهای آموزشی،پژوهشی و فناوری کشور از قطب علمی داشته باشند که یقینا"این امر نیازمند کار فرهنگی است."