خلاصه ماشینی:
"از طرفی و بیتوجهی به مقام و منزلت او از جهت دیگر روبهروست تمام فکر او مشغول ادارهی زندگی و حفظ آبرویش است حال چنین کسی چگونه میتواند با فراغ بال به مطالعه و پژوهش بپردازد و علم خود را به روز تولید علم کند؟ حال چه شده است که استادان ما از قافلهی علمودانش عقب ماندهاند و به قول فرنگیها علمشان آب تودیت (up to date) (به روز)نیست دکتر مهدی محسنیانراد در این باره چنین میگوید:«در به روز بودن علم استادان عوامل مختلفی دخیلاند:1-مطالعه مستمر 2-حضور مستمر در کنفرانسهای بین المللی و داخلی3-استفاده از فرصتهای مطالعاتی که هرچند سال یک بار برای استادان باید وجود داشته باشد».
مشغول به تدریس هستند اما برخورد مجموعهی حکومت با استادان به گونهای است که در کشورهای اروپایی به هیچوجه چنین سابقهای وجود ندارد،برای استادی که تأمین مالی و امنیت اجتماعی ندارد و نمیداند که در نظام آموزشی و پژوهشی کشور چه جایگاهی دارد چگونه میتوان از او تولید علم طلب کرد؟از طرفی ایجاد مراکزی برای تربیت استاد که کیفیت بسیار پایینی در آنجا حاکم است و عدم توجه دولت به دانشگاه و دانشگاهیان از جمله عواملی است که میتوان در پایین بودن سطح علمی استادان مؤثر دانست."