خلاصه ماشینی:
"با توجه به امکانات نوشتاری، متن داستانی قادر است-در ذهن خواننده-منشاء خلق نماها باشد،هرچند این امر به سبب مداخلهی خیال،صورتبندی بسیار آزادتری دارد.
ساختار جملهها و شیوهی ترکیب آنها میتواند رد پای سناریستی را نشان دهد که خواسته یا ناخواسته از سکانسبندی و پلانها در متن خود سود برده است.
این شیوهی روایی تصاویر را دریافت مرکب خود ویژه و در ارتباط با سایر عناصر متن و نیز اشیاء را در ترکیببندی تصویری مطرح میسازد.
از دیدگاه زبانشناختی،ناگزیر از بررسی سیستمهای غیر زبانی تصویر در قالب واحدهایی بزرگتر هستیم (به تصویر صفحه مراجعه شود) شخص،نویسنده،کارگردان و تدوینگری است که تقطیع نماها و تلفیق ویژهی آنها را انجام میدهد و ما را در معرض پرداختهای خاص تصویری از نظر زوایا و نورپردازی و بافت صوتی و...
7در لحظهی خواندن که تخیل خواننده به عینیت بخشی تصاویر میپردازد،خروج از دایرهی زبان نوشتاری-اتصال به زبان تصویر-ممکن میگردد،لیک در بازگشت مجدد به متن به قصد خوانش فعال،ضابطهی امکان پذیری تصاویر ما را به دایرهای بازمیگرداند که به اعتقاد آندره مارتینه عرصهی امکان تجزیهی دوگانه ساختار جملهها و شیوهی ترکیب آنها میتواند رد پای سناریستی را نشان دهد که خواسته یا ناخواسته از سکانسبندی و پلانها در متن خود سود برده است.
شاید بتوان واژه را مستقل از تصویر فرض کرد،اما مسلم آنست که هر انگاره نزد مخاطب از آنروز شکل میگیرد که قادر است گزارههای متن را به از آن خود بدل سازد و این مسیر بدون حضور تصاویر و اصوات امکان نمییابد."