خلاصه ماشینی:
"مقدمه دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی،بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است.
بهطور خلاصه کسب و کار الکترونیک تلفیق سیستمها و فرایندها و زنجیرههای تامین و کل بازار با استفاده از اصول و فناوریهای مرتبط با استفاده از ابزار و اینترنت است که در هشت بخش ارائه میشود: 1-شرکت با مصرفکننده 2-شرکت با شرکت 3-مصرفکننده با مصرفکننده 4-شرکت با دولت 5-دولت با مصرفکننده 6-شرکت با کارکنان 7-شخص با شخص 8-شرکت با مصرفکننده تجارت الکترونیک برای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از پدیدههای بزرگ قرن 21 تعاریف مختلفی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: هدایت ارتباطات کاری و معاملات بر روی شبکهها از طریق رایانه؛ خریدوفروش کالاها و خدمات و انتقال سرمایهها از طریق ارتباطات دیجیتالی؛ کاربرد وسایل الکترونیک برای تبلیغ، فروش،توزیع و پشتیبانی محصولات اتحادیه اروپا در سال 1997 آن را به شکل زیر تعریف کرد: تجارت الکترونیک بر پردازش و انتقال الکترونیک دادهها شامل متن،صدا و تصویر مبتنی است.
"(کهزادی،نخستین همایش تجارت الکترونیک،1382) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول مقایسهای عملکرد بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی کشور طی سالهای 83-1379 (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک فرصت،یک تهدید همانگونه که اشاره شده تجارت و بانکداری الکترونیک از تبعات گسترش و نفوذ اینترنت و دسترسی به شبکههای گسترده جهانی انقلابی را در زمینه ارتباطات یک به یک و یک به چند در اطراف جهان ایجاد کرده است.
بنابراین برای توسعه و گسترش مناسب بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک در کشور باید نسبت به ایجاد زیرساختهای مناسب مخابراتی،امنیت در تبادل اطلاعات،تدوین قوانین و مقررات حقوقی مناسب،بسترسازی فرهنگی و آشنا نمودن مردم و بنگاههای اقتصادی با مزایای تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیک، تسریع در شکلگیری دولت الکترونیک و ارتباط با سیستم (BOLERO2) ،به طور جدی اهتمام ورزید."