چکیده:
کیفیت زندگی 76 دانشآموز با ناتوانی که در مدارس خدمات آموزشی ویژه دریافت میکردند با کیفیت زندگی 64 دانشآموز بدون ناتوانی که در پایههای کودکستان تا کلاس دوازدهم ثبت نام کرده بودند مقایسه شده است.برای این منظور از پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموز استفاده شده است.نتایج نشان داد که نمرههای دانشآموزان دارای ناتوانی در تمام مقیاس پایینتر بود. در سه مورد از چهار عامل کیفیت زندگی در پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموز،تفاوتها معنادار بود.رضایتمندی(001/0> P ) بهزیستی(001/0> P )،تعلق اجتماعی(001/0> P )و نمره کل پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموز(001/> P )یافتهها نشان میدهد که ما هنوز به تساوی در کیفیت زندگی کودکان با ناتوانیها دست نیافتهایم.مفهوم زندگی در زمینهی نیاز برای مداخله بعدی مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال،الف)برنامههای آموزشی اوقات فراغت برای نوجوانان کم توانی ذهنی توسط دتیلو و هوپ16،1999 بررسی و انجام شده است؛ب)گسترش نظام انتخاب آزاد و تطابق برای کودکان توسط گیانگرکو،کلنینگر و اورسون،پیامدهای زندگی با ارزش را تعیین میکند و شامل اعضای خانواده،متخصصان و دانشآموزان با ناتوانی برای ارزیابی و طراحی برنامه آموزش انفرادی یک دانشآموز میباشد؛ج)رویکرد حمایت رفتار مثبت که جانی و اسنل پیشنهاد کردهاند،یک رویکرد گروهی است که نه تنها هدف آن،افزایش مهارتهای ارتباط اجتماعی و رفتار اجتماعی دانشآموز است،بلکه بهبود تمام کیفیت زندگی شامی ارتباطات ،بهداشت و استقلال را در برمیگیرد؛د)مجله آمریکایی کم توان ذهنی(کراکر17،2000)یک مقاله کامل را به شادی،کیفیت انتقادی و ابعاد زندگی اختصاص میدهد:هـ)پژوهشگران در کتاب جدید نیاز به وجود:ارتقا دهندههای کیفیت در برنامهی آموزش انفرادی دانشآموزان را آشکارا بیان کردهاند(اسنل و براون،2000؛ و ستلینگ و فاکس18،200).
در بندهایی که در ادامه میآید،اساس نتایج مطالعه و در (به تصویر صفحه مراجعه شود) عکس:منیژه سروری ادبیات رایج بهترین تمرینها،از راه آموزش معلمراههای مؤثری را برای مورد توجه قرار دادن چهار مفهوم کیفیت زندگی که در این بررسی اندازهگیری شده است پیشنهاد میکنیم:رضایت و نظرات شخصی از جریانات موجود و تأکیدهای مدرسه و فعالیتهای مربوط به مدرسه را منعکس میکند؛متعلق بودن به اجتماع و شرکت در فعالیتها،برخوردها و ارتباط اجتماعی)؛و قدرت کنترل/داشتن فرصت برای اعمال کنترل بر زندگی فرد و انتخاب کردن.
کار کردن در گروههای همکاری کننده برای یک هدف مشترک،مربیان و متخصصان دیگر مانند(افراد غیر تخصصی و متخصصان آسیبشناس زبان و گفتار)میتوانند برنامههای مناسب را بهبود دهند و تکمیل و نظارت نمایند(اسنل و جانی، 2000)،اگر هدف ما فراهم کردن برنامههای آموزشی باشد که پیامدهای کیفیت زندگی را مورد توجه قرار میدهد،مهارتهای همکاری باید جزیی از آموزش کارآموزان پیش از خدمت و ضمن خدمت تمام کسانی که درگیر آموزش دانشآموزان دارای ناتوانی هستند باشند."