چکیده:
شرکت یادگیرنده شرکتی است در تمام سطوح آن نهادینه شده است و در ایجاد،کسب و انتقال دانش جدید مهارت داشته و به کمک آگاهیهای جدید کسب نموده،به تغییر و اصلاح رفتار خود میپردازد.این نوع شرکت دارای دوازده ویژگی است-که این مقاله به تبیین آنها پرداخته است- که براساس این ویژگیها ابزاری تهیه شده است تا به وسیله آن بتوان توان یادگیری شرکتها را شناسایی کرد.با توجه به تحقیقات میدانی انی مقاله،توان یادگیری شرکتهای صنعتی در نمونه مورد بررسی جدود پنجاه درصد است. این نتیجه نشان میدهد که بسیاری از شرکتهای صنعتی نمیتوانند متناسب با تغییرات محیطی پیش روند و در نتیجه در امر تولید،کیفیت،خلاقیت، نوآوری و کسب رضایت مشتری موفقیت بالایی نخواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب با اطمینان 95 درصد میتوان گفت شرکتهای تولیدی استان قم از نظر ایجاد و بسط ارایه پاداش برای رفتار معطوف به یادگیری در بین کارکنان خود تا حدی ضعیفتر از میانگین معیار(2)عمل نمودهاند.
8-آیا نتایج عملکرد واحدها در سازمان مورد بازنگری گروهی قرار میگیرد؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 9-آیا سازمان شما دارای سلسله مراتب سازمانی زیاد میباشد؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 10-تا چه حد مدیران در تصمیمگیری خود،آزادی عمل دارند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 11-آیا برای تصمیمگیری،قوانین،مقرراتو دستور العملهای تفصیلی وجود دارد؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 12-آیا در سازمان براساس تغییرات در مهارتها و مشاغل،برنامههای آموزشی لازم برای کارکنان اجرا میشود؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 13-آیا کارکنان میتوانند از تخصصهای خود در عمل و بهبود فرایندها استفاده کنند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 14-تا چه حد کارکنان نسبت به اهداف سازمان خود وفادار میباشند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 15-تا چه حد در بین کارکنان در مورد اهمیت ارزشها و الگوهای رفتاری سازمان، توافق گسترده وجود دارد؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 16-آیا در سازمان رفتار گروهی،پذیرش شکستها،همکاری بین واحدها،پذیرش پیشنهادها و تغییر،نهادینه شده است؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 17-تا چه حد پرداخت پاداش،براساس تغییراتی است که کارکنان در شغل خود دارند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 18-آیا نظام پذیرش و بررسی پیشنهاد در سازمان مدون و نهادینه شده است؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 19-تا چه حد کارکنان نسبت به سازمان احساس مالکیت و تعلق سازمانی دارند؟ 20-آیا برای دریافت نظرات مشتریان و ارباب رجوع،سیستمی طراحی اجرا شده است؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 21-آیا تاکنون تحقیقات علمی برای بررسی نظرات مشتریان و ارباب رجوع انجام گرفته است؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 22-تا چه حد کارکنان از اسناد و مدارک مالی سازمان خود مطلع هستند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 23-آیا بین کارکنان و مدیران اعتماد متقابل وجود دارد؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 24-تا چه حد مدیریت عالی سازمان،به ایجاد تغییرات و نوآوری در سازمان میپردازند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد 25-تا چه حد کارکنان نسبت به مدیران خود وفادار و متعهد هستند؟ خیلی کم/کم/تا حدی/زیاد/خیلی زیاد مآخذ 1-الوانی،سید مهدی،سازمانهای کامیاب امروز،سازمانهای یادگیرنده و دانشآفرین،مدیریت دولتی،شماره 26 و 27."