چکیده:
این مقاله اختصاص به تحلیل چگونگی نگارش پایاننامههای دورههای کارشناسی ارشد و دکتری دارد.در این فرایند نگارنده ابتدا به تعریف پایاننامه،اهداف پایاننامه و انتخاب موضوع پایاننامه پرداخته است.آنگاه،ویژگیهای یک طرح پیشنهادی تحقیق، ویژگیهای پایاننامه خوب،موارد اداری و فنی ملحوظ در مقررات، زمانبندی،چکیده نویسی،و مکانیسمهای قبل از دفاع را بر شمرده است. سرانجام،وظایف استاد راهنما و کمیته پایاننامه و نظام نمره گذاری و ارزشیابی را تعیین نموده است.
خلاصه ماشینی:
"سؤالات زیر میتواند به عنوان یک وارسی(چک لیست)پایاننامه و رساله مطرح باشد: -در مقدمه و بیان مسأله آیا مسأله به صورت کلی و جزئی هر دو بیان شده است؟ آیا مقصود و هدف مطالعه(تحقیق)بیان شده است؟ آیا سؤالات و یا فرضیهها معلوم شدهاند؟ آیا خواننده برداشتی عمومی،و منطقی از تحقیق و ارتباط آن با مبنای فرضی دریافت خواهد داشت؟ آیا در آغاز،مسأله به صورت کلی و در پایان به صورت ریزتر،راه رسیدن به هدف مشخص طرح شده است؟ آیا خواننده آگاه شده است که بررسی متون،انتخابی و گزینشی است،و ملاک انتخاب و ارتباط تشریح شده است؟ آیا متون مربوطه ارزیابی دقیق شدهاند؟ آیا ارتباط بین آنچه قبلا دیگران انجام دادهاند و آنچه قرار است در این تحقیق انجام شود بیان شده است؟ آیا علائمی مناسب برای کمک به خواننده برای اینکه بخشهای بازبینی و نقد شده را از بقیه جدا کند به کار رفته است؟آیا هر بخش خلاصه دارد؟ آیا برای انتقال از بخشی به بخش دیگر تمهیدات لازم اندیشیده شده است؟ آیا خلاصه نهایی که ضرورت انجام طرح را اثبات میکند و این که این تحقیق چه خلائی را پر کند وجود دارد؟ -در رابطه با روش و فرایند اجرا آیا توضیح داده شده است که برای جمع آوری اطلاعات لازم برای تحقیق چه اقداماتی شده است؟ آیا برای شخص دیگری که این رساله یا پایاننامه را میخواند امکان جمعآوری و تجزیه و تحلیل این دادهها وجود دارد؟ آیا روش به کار رفته در تحقیق از روشهای مشهور در متون روش شناسی تحقیق است؟ آیا موضوعات انسانی مطرح شده کاملا مورد حمایت قرار گرفته است؟ آیا متغیرها در این طرح کاملا توضیح داده شدهاند؟ اگر کنترلهایی برای متغیرها به کار رفته است آیا آنها نیز کامل و دقیق توضیح داده شدهاند؟ اگر از موارد و یا دستگاههائی استفاده میشود آیا آنها تشریح و تصویر شدهاند و تاریخچه و مفید بودنشان بیان شده است؟ آیا وضعیت ظاهر مطالعه مشخص شده است؟ آیا پرسش لازم است؟اگر چنین است انجام شده است؟ -در رابطه با نتایج آیا جداول شامل همه اطلاعات ضروری هستند که بدون مراجعه به متن بتوان آنها را مورد استفاده قرار داد29؟ وظیفه استاد راهنما در واقع استاد راهنما برای دانشجو به مثابه پدر و مادر میماند که او را تحت راهنماییهای خویش به کاری وادار کرده و در طول کار او را سرپرستی نموده است."