خلاصه ماشینی:
"از اینجاست که باید تعبیر خواب و تالیف کتابهای تعبیر را نیز بینتیجه دانست زیرا پایه همه آنها خیال و استحساناتی است که هیچ اساس علمی ندارد در اینجا میتوان گفت که چون در خبر وارد است(که هرکس پیغمبر (ص)را در خواب بهبیند آن حضرت را دیده زیرا شیطان نمیتواند به صورت آنها درآید)بنابراین باید چنین خوابی حجیت داشته باشد جواب گوئیم:اولا بدست آوردن این معنی که آیا انکسی که در خواب دیده شده پیغمبر است یا غیر آن خود اول اشکال است زیرا فهمیدن این معنی موقوف باین است که در حالت بیداری آنحضرت را شخصا و صورتا دیده باشد تا بتواند تطبیق کند ولی برای ما که آنحضرت ندیده و نمیشناسیم از کجا معلوم میشود که این کسی که در خواب دیده شده پیغمبر است تا بگوئم شیطان باین صورت نمیتواند درآید و ثانیا بر فرض که شناختیم یا نشناخته یقین کردیم که این کس خود آنحضرت است در این هنگام از این حدیث همینقدر بدست میاید که ما پیمغبر را در خواب دیدهایم ولی اثبات اینکه قول و فعل آنحضرت در خواب هم برای ما حجت است در غایت اشکال است زیرا بر فرض اینکه معلوم شود که خواب از قسم اول یعنی دارای حقیقت است باز باین سادگی نیست که هرکسی بتواند از آن نتیجه بگیرد یعنی دارای تعبیراتی است که فهمیدنش از عهدهء ما بیرون است-چنانکه از مفید حکایت کردهاند که فاطمه زهراء(ع)را در خواب دید که حسنین را در نزد آنها آورد و فرمود ایشیخ اینهارا فقه بیاموز چون روز شد مادر سید مرتضی را دید که دست دو فرزندش را گرفته و نزد او آورد و همین عبارت را بیان کرد."