خلاصه ماشینی:
با این پیشفرضها میتوان مدلی به شکل ذیل ترسیم کرد: شکل 1-2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1- A مکانی که در آنجا قرار داریم؛ 2- B مکانی که مقصد ماست و حتما با A متفاوت است؛ 3- C وسیلهای است برای رسیدن به«هدف»؛ 4- D مدت زمان رسیدن به«هدف»است؛ 5- E مسیر حرکت(با مسیرهای احتمالی حرکت) با وجود فرضهای فوق باید پرسید: 1-مکان موجود کجاست؟ 2-فاصله تا مقصد چقدر است؟ 3-از چه وسیلهای برای رسیدن به مقصد استفاده میکنیم؟ 4-چه میزان برای رسیدن به مقصد باید هزینه کرد؟ 5-در چه مدت زمانی میخواهیم به مقصد برسیم؟ 6-با رسیدن به مقصد چه چیزی به دست خواهیم آورد؟ 7-چه راههایی برای رسیدن به مقصد وجود دارد؟ پیش از همه اینها برنامهریز تبلیغات باید به این سوالها پاسخ دهد: 1-چرا ما میخواهیم به سمت مقصدی برویم؟ 2-آیا چیزی در مکان فعلی کم یا زیاد است؟ 3-آیا ما میخواهیم چیزی به آن اضافه یا از آنکم کنیم؟ 4-چرا میخواهیم این کار را انجام دهیم؟ 5-اگر آن را انجام ندهیم چه میشود؟ پاسخ این سوالات و مسائل بعدی مسیری را ترسیم میکند و براساس آن یک برنامهریز تبلیغات با دقتنظر در آنها میتواند چارچوب برنامه خود را تدوین کند.