چکیده:
در علوم اجتماعی، مطالعه فرهنگ دارای اهمیت فراوانی است.با آنکه اتفاق نظر اندکی
در مورد معنای این مفهوم وجود دارد اما بسیاری از تحلیل گران علم الاجتماع بر این
باورند که مطالعه فرهنگ و پدیدههای فرهنگی برای کلیت علوم اجتماعی اهمیتی ویژه
دارد.چرا که، زندگی اجتماعی صرفا در حد«اشیاء»و«واقعیتهایی»نیست که همچون پدیدههای
جهان طبیعی دانسته شوند، بلکه حیات اجتماعی در بر گیرنده انواع متنوع ایدهها،
ارزشها، باورها، نمادها، کردارها، گفتارها، متنها و نیز فاعلان خلاق و نیتمند آنها
است که در پی آنند تا خود و دیگران را با تعبیر آنچه که ارائه ودریافت میکنند، فهم
کنند و به شناخت حیات معنادار اجتماعی دست یابند.روشن است فهم و درک عمیق لایههای
گوناگون فرهنگ، روششناسی متناظر و متناسب با خود را میطلبد و این امر مستلزم
شناخت انواع روششناسیهای موجود، مفروضات آنها و اطلاع از توانمندی تکنیکهای هر
کدام از این روشها در مطالعه فرهنگ و پدیدههای فرهنگی است.
خلاصه ماشینی:
"با آنکه اتفاق نظر اندکی در مورد معنای این مفهوم وجود دارد اما بسیاری از تحلیل گران علم الاجتماع بر این باورند که مطالعه فرهنگ و پدیدههای فرهنگی برای کلیت علوم اجتماعی اهمیتی ویژه دارد.
دریافت توصیفی فرهنگ را میتوان بدین گونه خلاصه کرد:«فرهنگ یک گروه یا جامعه، مجموعهای از انتقادات، آداب و رسوم، اندیشهها و ارزشها، و نیز دست ساختههای مادی، اشیاء و آلاتی است که افراد در مقام اعضای آن گروه یا جامعه آنها را کسب کردهاند و مطالعهی فرهنگ-دست کم در جزء-تحلیل علمی، طبقهبندی و مقایسهی این پدیدههای گوناگون است.
به عقیده جاناتان کالر این نظر که زبانشناسی به کار مطالعه سایر پدیدههای فرهنگی میآید بر دو برداشت استوار است؛نخست اینکه پدیدههای اجتماعی و فرهگی صرفا اشیاء یا رویدادهای مادی نیستند بلکه اشیاء یا رویدادهایی معنادار هستند و در نتیجه میتوان آنها را نشانه یا علامت به حساب آورد و دوم این که پدیدهها قائم به ذات نیستند بلکه با شبکهای از روابط تعریف میشوند» (آسابرگر، پیشین، ص 19).
جای گیری صور نمادین در بافتهای اجتماعی ضمنا دلیلی بر این امر است که این صور علاوه بر نقش خود به عنوان بیان یا ابزارهای یک فاعل(یا فاعلان)، معمولا توسط افرادی دریافت و تعبیر میشوند که آنها نیز در بافتهای اجتماعی-تاریخی خاصی جای میگیرند و لذا انواع گوناگون منابع و قابلیتها بهرهمند؛اینکه افراد یک صورت نمادین خاص را چگونه درک میکنند بستگی به منابع و امکاناتی دارد که افراد مذکور میتوانند در فرآیند تعبیر آن به کار گیرند(همان، ص 183)."