خلاصه ماشینی:
"اگرچه برخلاف فلسفه علم به عنوان مثال فلسفه فعالیتهای هنری چون موسیقی،بهگونهای است که اکثر مردم پیشینهای درباره موسیقی،دارند و علت آن صرفا این است که آنها عضوی از موسیقی فرهنگی هستند.
اکثر فیلسوفانی که آثار آنها در این مقاله مورد بحث قرار گرفته برای موسیقی چنین تقسیمبندی در نظم گرفتهاند و برای اینکار سه دلیل وجود دارد:نخست اینکه موسیقی ناب اغلب ارائهکننده دشوارترین مشکلات فلسفی است.
برای مثال این امر را میتوان در مقابل این مطلب قرار داد که چگونه یک قطعه موسیقی حتی بدون یک متن برنامهریزی شده پیش برود،چراکه تجلی احساس میتواند به نوعی از متن به موسیقی منتقل شود.
به رغم اینکه در این مطلب از مسئله بیانگری به عنوان مثال استفاده شد این نکتهها در مورد بحث درک و ارزش موسیقی نیز کاربرد خواهد داشت.
به نظر میرسد جرالد لویسون«4 دقیقه و 33 ثانیه» حقیقی و یک قطعه سکوت را درنظر گرفته و نمونههای سازمان یافتن صدا را محدود کرده و یادآور شده است که سکوتهای آثار سنتی نیز بخشی از سازمانیافتگی آنها به عنوان صدا هستند.
اگر بتوان از ضرورت اینکه صدای سازمانیافته موسیقی است چشمپوشی کرد،میتوان قطعه کیج را بعد دیگری از موسیقی دانست(برای مثال به علت نقشی که در جهان موسیقی ایفا میکند).
مالکوم باد استدلال میکند که متوسل شدن به استعاره در این زمینه مبهم است چراکه در مرحله نخست مشخص نیست که وقتی تجربهای را استعاری میدانیم مقصود چیست و دوم اینکه استعاره تنها از طریق تفسیر و تعبیر آن معنا میدهد؛ معنایی که اسکروتن نهتنها نتوانسته ارائه کند بلکه استدلال وی نیز امکانپذیر نیست."