خلاصه ماشینی:
"با عنایت به این مهم،زمانی که محتوای غالب دروس آزمایشگاهی،به خصوص در مقاطع راهنمایی و دبیرستان،کاملا نظری و غیر کاربردی تدوین میگردد و ضرایب دشواری دروس بیشتر میشود،رقابتهای ناسالم بیش فردی شایع شده،انگیزههای تحصیلی فراگیران کاهش پیدا کرده و بهداشت روانی و سلامت عاطفی ایشان در معرض اختلال و آسیبپذیریهای مختلف قرار میگیرد.
)،یک برنامه جامع و کاربردی تحصیلی برای دوره دوازده سال حضور کودکان و نوجوانان سنین مدرسه در کلاسها و مدارس مختلف،در بستری از تقویت ارزشهای اخلاقی پرورش مطلوب احساسات و باورهای مذهبی،اعتلای تعهدات فرهنگی و هویت ملی و افزایش مهارتهای اجتماعی تدارک دید.
و این امر بسیار مطلوب و قرین به مصلحت خانوادهها و جامعه،اسلامی خواهد بود، چنانچه همه فارغ التحصیلان دوره متوسطه،همگی یک دیپلم عمومی کاربردی داشته باشند و از بیشترین سلامت روانی،تعادل شخصیتی،احساسات غنی مذهبی و نگرشهای مثبت اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشد."