چکیده:
در حال حاضر،بانکداری در شیوه نوین،بهعنوان مکمل تجارت نوین شناخته میشود تا جایی که اگر بانکها از سیستم مبادلاتی الکترونیکی بهره نبرند،بخش بزرگی از مبادلات مختل میشود. الزامات ناشی از بازار رقابت تنگاتنگ کنونی از یک سو،و مفاد بندهای 2 و 3 سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی دیگر،در کنار برنامه عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت و به تبع آن،تأسیس بانکهای خارجی در ایران،و در ضمن،با توجه به خصوصی شدن بانکهای دولتی و همچنین اختلاف ناچیز سود بانکی در بخش جذب منابع و مصارف،بانکها باید هرچه سریعتر برای حفظ مشتریان خویش، چارهاندیشی نمایند. بانکداری امروز،شیوههای نو و سرویسدهی و خدات موردنظر مشتری را میطلبد و هر بانکی که در این امور موفقتر عمل کند،در بازار رقابتی موفق به جذب منابع بیشتری خواهد شد و در نتیجه،دوام و بقای دایمی آن بانک با بهرهوری بالا فراهم خواهد آمد،و بانکداری الکترونیک،تنها گزینه فراروی بانکها جهت تحقق این اهداف میباشد.همچنین رشد روزافزون خدمات بانکی در عرصه بینالمللی،توجه نظام بانکی کشورهای در حال توسعه را به سوی خود جلب نموده است.علاوه بر این،باید هزینه جمعآوری و امحای اسکناسهای فرسوده را نیز در مدنظر قرار داد،در حالی که استقرار بانکداری الکترونیک،علاوه بر ارتقای سطح کیفی خدمات،موجب میشود که بین 60 تا 70 درصد هزینههای بانکها کاهش یابد. هدف مقاله حاضر،شناخت مقدماتی تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی،بررسی موانع اجرا و توسعه بانکداری الکترونیکی و برخی موضوعات مهم مرتبط با آنهاست و در این راستا پس از شرح مختصری درباره مساله،تعاریف،اهمیت و ضرورت بانکداری الکترونیکی،نسبت به ارایه الگویی مفهومی جهت بررسی موانع بانکداری الکترونیکی در ایران اقدام شده است.
خلاصه ماشینی:
"در تعبیری دیگر،بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است که میتواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعبه بانکها شود و میتوان آن را به صورت استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکهها و مخابرات شبکهها و مخابرات جهت انتقال منبع(پول)در سیستم بانکداری معرفی نمود(سعیدی و میرابی/1383).
تمایل مشتریان به استفاده از خدمات این نوع بانکداری بیشتر از گذشته خواهد شد و مردم با توجه به امکان دسترسی به این وسایل الکترونیکی در اکثر مکانها،بانکداری الکترونیکی را به عنوان شیوهای نوین به راحتی پذیرا خواهند شد و این چالش پیش روی بانکداری الکترونیکی،به خصوص در کشورهای در حال توسعه،به فرصتی برای بانکداری الکترونیکی تبدیل خواهد شد.
4)سنگینبودن هزینه ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی:یکی دیگر از چالشهای پیش روی بانکداری الکترونیکی،لزوم استفاده از سیستمهای پیشرفته و امکانات جدید میباشد و گرانبودن این تجهیزات و هزینه بسیار بالای نگهداری آنها برای بسیاری از بانکها،موجب عدمارایه و توسعه خدمات نوین بانکداری الکترونیکی به طور بایسته شده است.
برای حل این مشکل،دو روش وجود دارد:یکی اینکه،بانکها همراه با یکدیگر اقدام به خرید سیستمهای بانکداری الکترونیک کنند؛و راهحل دیگر هم ایجاد شبکه پرداخت بینبانکی میباشد،البته در ایجاد شبکه پرداخت بینبانکی هر یک از موسسات مالی موقعیت خود را به عنوان یک مرکز شبکه پرداخت از دست میدهند،چون در این حالت،مشتریان هر یک از شبکههای پرداخت مؤسسات مالی،با شبکههای پرداخت دیگر مؤسسات مالی آشنا میشوند و به این نکته پی میبرند که میتوانند در کنار شبکه مؤسسات مالی مربوط،از خدمات شبکههای دیگر هم استفاده نمایند و در نهایت آنها ترجیح میدهند که با شبکههایی کار کنند که از نظر هزینه،کاراتر و از نظر امنیت مطمئنترند."