خلاصه ماشینی:
"خود ما نیز هر گاه میخواهیم برای بچههایمان از رستم سخن بگوییم این گونه آغاز میکنیم که«رستم یک پهلوانی بوده»و مرادمان از«پهلوان»همانا وجه جسمانی وی از جنس«مردان آهنین»است که کودکانمان در تلویزیون میبینند.
4 وجود دیباچههای گاه مفصل در روایتهای شاهنامه(و تمام آثار این چنینی)در درام باید به کمترین میزان برسد و با شروع درام،رخدادهای اصلی را شاهد باشیم.
اقتباسگر با خواندن مقدمه روایت رستم و سهراب در مییابد که فضای کلی روایت چگونه خواهد بود: اگر تند بادی برآید ز کنج به خاک افکند نارسیده ترنج یا در مقدمه داستان بیژن و منیژه میخوانیم که: شبی چون شب روی شسته به قیر نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر این مقدمهها به اقتباسگر یاری میرساند که بزنگاههای نمایشنامه خود را در چه فضایی قرار دهد.
از دیدگاه درام،زمانی که نوشدارو نمیرسد و سهراب در آغوش رستم از دنیا میرود،روایت پایان پذیرفته است: همی ریخت خون و همی کند موی سرش پر ز خاک و پر از آب روی اما در شاهنامه این روایت حدود 80 بیت دیگر ادامه مییابد.
یا در روایت رستم و اسفندیار،زمانی که اسفندیار تیر میخورد،از نظر درام،همه چیز پذیرفته است: همان گه سر نامبردار شاه نگون اندر آمد ز پشت سیاه اما فردوسی روایت خود را حدود 250 بیت ادامه میدهد.
کوتاه سخن آن که آشنایی با روند اقتباس، خروج از جهان داستان و ورود به جهان نمایش و نیز توجه به مسایلی که در رودررویی این روایتها برای مخاطب کودک به وجود میآید،نیاز اقتباسگر روایتهای شاهنامه فردوسی است."