خلاصه ماشینی:
"بعضی از افراد برای رفتوآمد به محل کار به دلیل ضعیف بودن شبکه حملونقل عمومی در شهرها و بعضی دیگر به عنوان وسیلهء امرار معاش از آن استفاده میکنند و کاهش میزان دسترسی افراد به بنزین حتی ممکن است اقتصاد زندگی آنها را به مخاطره بیندازد.
نتایج به دست آمده نشاندهنده این است که اگر شبکه حملونقل عمومی شهرها مانند اتوبوسرانی و مترو تقویت شده و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، حدود 04 درصد استفاده از وسائل نقلیه شخصی که با هدف رفتوآمد به محل کار انجام میشود را کاهش میدهد.
تقریبا 05 درصد استفادهکنندگان از خودرو با زیر نصف ظرفیت خودرو(یعنی با ظرفیت یک یا دو نفر)اقدام به جابجایی میکنند و این موجب میگردد که سرانهء مصرف سوخت در کشور به میزان زیادی بالا (به تصویر صفحه مراجعه شود) رود که علت این امر بیشتر به ضعف شبکههای حملونقل عمومی شهرها مربوط میشود.
با توجه به اینکه آژانس در بین دیگر وسایل حملونقل عمومی هزینه بیشتری دارد،این امر میتواند به این علت باشد که افراد با تحصیلات بالاتر از نظر درآمدی در وضع مناسبتری قرار دارند و از آژانس بیشتر استفاده میکنند و به عبارتی هزینه فرصت وقتشان بیشتر است.
بین نگرش افراد نسبت به استفاده بیشتر از نوع خاصی از وسیله نقلیه در سفرهای درونشهری(موتور سیکلت)و میزان تحصیلات افراد تفاوت معناداری وجود دارد(ردیف چهارم جدول 9).
2)گسترش وسائل حملونقل عمومی:همانطور که در این تحقیق در موارد زیادی ملاحظه شد،کمبود وسائل حملونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو و پایین بودن کیفیت اتوبوسهای موجود،موجب افزاش استفاده از خودروهای شخصی و باعث ایجاد ترافیکهای سنگین و این امر در مجموع موجب افزایش مصرف سرانه بنزین در کشور میشود."