خلاصه ماشینی:
"در بدو پیروزی انقلاب اسلامی کارخانهها و صنایع خودروسازی با فرار صاحبان وابسته به رژیم گذشته و بدهیهای سنگین به سیستم بانکی کشور با وضعیتی بسیار اسفناک تحویل مدیرانبعدی شد که با وضعیت بحرانی داخلی و فشارهای خارجی مانند جنگ و تحریمهای اقتصادی،شاید در آن زمان هیچ کس نمیتوانست حتی با دید بسیار خوشبینانه بقا و حفظ همان میراث صنعت مونتاژ را مدنظر قرار دهد چه اینکه رشد تولید و قطع وابستگی به خارج و تنوع تولیدات و پرداخت بدهیهای قبلی و ایجاد دهها شرکت و هزاران کارگاه جهت ساخت قطعات بدست کارگران این مملکت و جذب و هدایت نقدینگی سرگردان که مهمترین عامل مضاعف نمودن رشد تورم و فشارهای اقتصادی به شمار میرفت و ایجاد هزاران فرصت شغلی وابسته به این صنایع را پیشبینی نماید.
از همان زمان بود که پیش فروش خودرو با هدف تأمین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان باب شد و اکنون کار به جایی رسیده که همان طرح اضطراری دوران جنگ،تبدیل شده به ناندانی بانک مرکزی و خیلی سازمانها و افراد دیگر (مدرک را ذیلا ارائه میدهیم) روابط عمومی شرکت سایپا با افتخار اعلام میکند صنعت خودروسازی موفق به جذب نقدینگی و مهار تورم شده است.
این نقدینگی صرف چه اموری شد؟آیا خرج این نقدینگی برای تولید انواع خودروهای مونتاژی واجبتر بود یا برای به پایان رساندن هزاران پروژه عمرانی و صنعتی نیمه تمام که اتمام آنها خیلی بیشتر از میزانی که در جوابیه روابط عمومی سایپا آمده،ایجاد اشتغال میکرد و بنیه اقتصادی کشور را نیز قوت میبخشید؟ حتی وجوهی که با نام حمایت از مصرفکننده و برای پرداخت یارانه به کالاهای اساسی به وسیله خودروسازان،از خریداران بیحق و حقوق ایرانی گرفته شده،به مصارف دیگری رسیده و فریاد اعتراض سازمان حمایت از مصرفکننده را هم در آورده است،که همین یک فقره کافی است نشان دهد وضع در صنعت خودروسازی از چه قرار است؟!"