خلاصه ماشینی:
"اگر بخواهیم طرح"مسیر ارتقای شغلی معلمان" را مورد تحلیل قرار دهیم متوجه خواهیم شد که این طرح اساسا برای افزایش کارآیی معلمان و سیستم اداری،ایجاد انگیزه و تعهد( Commitment ) بیشتر تدوین گردیده است.
آموزش و پرورش باید بهعنوان یک سیستم در نظر گرفته شود سیستمی که از اجزاء و عناصر مختلفی تشکیل شده است هریک از این عناصر در جای خود نقشی را ایفا میکنند که عدم توجه به این نقش سازمانی و فردی که آن نقش را ایفا میکند موجب خواهد کارایی سازمان در نهایت مورد تهدید قرار گیرد.
طرحی که هماکنون در آموزش و پرورش در حال اجراست این جامعیت را در نظر نگرفته است به عبارت دیگر،بسیاری از نیروهای آموزشی که میتوانند در کارایی سازمان و سیستم نقش مهم داشته باشند،از ابتدا از فرآیند ارتقای شغلی خارج گردیدهاند که به نظر میرسد عقلانیت و منطق لازم در این مورد به کار گرفته نشده است.
در مجموع باتوجه به آنچه که گفته شد "کارراهه"یا"مسیر شغلی"یک بحث علمی و پذیرفته شده برای افزایش بهرهوری و خلاقیت و کارایی در یک سیستم است که وجود آن برای هر سازمانی که با معیارهای بوروکراتیک اداره میشود جزء اولین بدیهیات است اما باتوجه به اشکالات و معایب بسیاری که به صورت کلی و جزیی در این طرح نهفته است و نیز باتوجه به زمینهسازیها و فرهنگسازیهایی که باید در این مورد صورت میگرفته و نگرفته است این طرح آینده روشنی را برای معلمان رقم نخواهد زد مگر اینکه کارشناسان و اهل نظر با در نظر گرفتن اصل جامعیت،آن را مورد بازخوانی محتوایی قرار دهند."