خلاصه ماشینی:
"باید محققان با بررسیهای خود نشان دهند آیا تقسیمبندی زندگی هرشخصیت به سه دوره درست است یا نه؟و آیا مدلهای محتمل دیگری وجود دارد یا نه؟البته بحث او درباره اینکه انسان موجودی متحول است و همیشه به یک صورت نمیاندیشد،بدونتردید درست است و از نظر آموزشی بسیار ارجمند.
دکتر شریعتی معتقد است که مارکس نیز مانند هرشخصیت بزرگ دیگری،سه مرحله مهم در زندگی خود گذرانده است و اگر نظریهای در نظریههایش مخالف نظریه دیگرش یافت میشود،به این دلیل است که ممکن است او نظریهای را در یک دوره و نظریهای دیگر را در دورهای دیگر از زندگیاش ارایه کرده باشد.
روحانیون جامعه قرن نوزده آلمان با ازدواج مارکس ضددین با دخترک مؤمنزاده به شدت مخالفت میکنند و این برای مارکس عقدهای میشود که در آثار این دوره او-و حتی آثار دوره بعدی زندگیاش که یک جامعهشناس است-و جبههگیری ضدمذهبیاش تأثیر میگذارد.
در این دوره که"پرودن"رهبر کارگران آلمان،فرانسه و انگلیس است و بزرگترین شعارهای طبقاتی،کارگری و انقلابی را بر علیه مالکیت و استثمار مطرح میکند،مارکس،جوان فیلسوفمآب گمنامی است که به تازگی به مسایل اجتماعی روی آورده است و کمکم دارد به کمونیسم معتقد میشود و پیش از جوانه زدن این اعتقاد جدید،مدتها با پرودن مبارزه کردن و رودرروی او ایستاده است.
از 1860 به بعد از صورت یک متفکر منطقی جامعهشناس دانشگاهی درمیآید و به یک رهبر سیاسی،حزبی و طبقاتی و یک لیدر متعهد سیاسی تبدیل میشود که رسالت پیروزی گروه یا طبقه ای را در متن زندگی اجتماعی به دست میگیرد و پیش میرود."