خلاصه ماشینی:
"از یکسو هر از گاهی شاهد تحرکات آنها در قبال جزایر«همیشه ایرانی»تنب بزرگ و کوچک و ابو موسی هستیم و در پارهای از اوقات و در پی اوج گرفتن تنشها با جامعه بین الملل،خبر از هجوم سرمایههای ایرانیان به سمت دبی،شارجه و ابو ظبی داریم و گاهی از تاثیر بیچون و چرای ساکنان حاشیه جنوبی خلیج فارس بر قاچاق انواع و اقسام کالاهای بنجل به ایران میشنویم و در کنار اخبار اقتصاد سیاه میخواهیم که در هنگامی که ساخت پالایشگاه بنزین مقرون به صرفه نیست 61 درصد از بنزین وارداتی(4/2 میلیون تن به ارزش 4/1 میلیارد دلار) به کشور توسط شرکتهای اماراتی ممکن شود ویا خبری را میخوانیم که ایران بزرگترین بازار صادرات مجدد امارات است!در گزارش پیشرو با نگاهی به تاریخچه شکلگیری این شیخنشین،تحولات اقتصادی این کشور را مرور میکنیم.
سرمایهگذاری بر روی زیرساختها از یکسو و از سوی دیگر تسهیل و ثبات قوانین شرایطی را به وجود آورد که در کمتر از سه دهه امارات به یکی از گزینههای اصلی برای سرمایهگذاران جهان درآمد و مردمان آن نیز از این خوان گسترده بینصیب نماندند به گونهای که در سال 2004 میلادی امارات متحده عربی دارای درآمد سرانهای نزدیک به 20 هزار دلار شد که نسبت به سال 2003 میلادی در حدود 3 هزار دلار به آن افزوده شد و این افزایش درآمدها در حالی صورت میگیرد که تولید و صنعت ایران ضررهای جبرانناپذیری از قاچاق کالا از سوی امارات به ایران متحمل شد."