چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان شدت منابع استرس و رابطه ی نوع و شدت استرس گزارش شده، توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با عوامل جمعیت شناختی آنان انجام شده است. برای این منظور،650 دانشجو به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و با پرسشنامه ی سنجش استرس، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان می دهد که منابع استرس گزارش شده توسط دانشجویان به ترتیب شامل، روابط خانوادگی و بین فردی، وضعیت شغلی، وضعیت شخصی، وضعیت تحصیلی و وضعیت محیطی است. استرس گزارش شده توسط دانشجویان زن در همه ی موارد بیشتر از دانشجویان مرد است. با افزایش سن، استرس ناشی از روابط خانوادگی و بین فردی، وضعیت شخصی و وضعیت شغلی دانشجویان کاهش می یابد. همچنین، دانشجویان مجرد در مقایسه با دانشجویان متاهل در مورد روابط خانوادگی، روابط بین فردی و وضعیت شغلی، استرس بیشتری دارند
خلاصه ماشینی:
">منابع استرس دانشجویان1 سیمین دخت رضاخانی2،دکتر حسن پاشاشریفی3،دکتر علی دلاور4 و دکتر عبد اله شفیعآبادی5 پژوهش حاضر،با هدف بررسی میزان شدت منابع استرس و رابطهی نوع و شدت استرس گزارش شده،توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با عوامل جمعیتشناختی آنان انجام شده است.
نتایج بررسی نشان میدهد که منابع استرس گزارش شده توسط دانشجویان به ترتیب شامل،روابط خانوادگی و بینفردی،وضعیت شغلی،وضعیت شخصی،وضعیت تحصیلی و وضعیت محیطی است.
پژوهش حاضر،در صدد بررسی میزان شدت منابع استرس و رابطهی نوع و شدت استرس گزارش شده توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با عوامل جمعیتشناختی آنهاست.
MC Dowell (9) Wrzensniewshi Chylinska روش جامعهی آماری،نمونه و روش نمونهگیری جامعهی مورد مطالعه در این پپژوهش،شامل تمامی دانشجویان دورههای کاردانی،کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که در نیم سال او سال تحصیلی 88-1387 به تحصیل اشتغال داشتهاند.
جدول 4:تحلیل واریانس برای مقایسهی میانگین نمرههای منابع استرس برحسب سن (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون t ،برای مقایسهی شدت منابع استرس در دانشجویان مجرد و متاهل نشان داد که بین وضعیت تاهل و استرس ناشی از روابط خانوادگی و بینفردی و وضعیت شغلی،تفاوت معنیدار وجود دارد و در بقیهی موارد،تفاوت معنیدار نیست.
جدول 5:آزمون t برای مقایسهی میانگین نمرههای استرس برحسب وضعیت تاهل (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش،نشان میدهد که منابع استرس دانشجویان،به ترتیب شامل:روابط خانوادگی و بینفردی،وضعیت شغلی،وضعیت شخصی،وضعیت تحصیلی و وضعیت محیطی است."