خلاصه ماشینی:
"اندیشهاسلامی مفهوم جامعه سالم در اسلام بر ارتباط عمیق،درونی،آگاهانه و محبتآمیز میان افراد جامعه استوار است سیاست با طعم اسلامی جمیله علم الهدی نقطه عیزمت این نوشتار ماهیت و اشکال دموکراسی است که مولف با عینک معرفتشناسی به آن نظر میکند و در پی یافتن مبناهای فلسفی نظام دموکراتیک و دموکراسی است.
از طرف دیگر؛دموکراسی بر اعتماد به عقل استوار است اما عقلی که از ورود به حوزه متافیزیک ممنوع شده باشد،نمیتواند هدفگذاری-که بر مبنای نیاز شناخته میشود-نماید و حد بیشتر میتواند به شناسایی نیازها برحسب تجربههای رایج بپردازد و این یعنی فروکاستن اهداف زندگی به سیاهه نیازهای آزموده و عرفی و چنین فروکاهشی،به معنی فروکاستن عقل به عقل جزوی و ابزاری است.
@جامعه سالم(دار السلام)مفهوم جامعه سالم،متضمن الگویی برای زندگی اجتماعی است که بر ارتباط عمیق،درونی،آگاهانه و محبتآمیز میان افراد جامعه استوار میشود.
جامعه سالم هم به عنوان ایدهای در حوزه اندیشه سیاسی بر 2 رکن هستیشناسی و معرفتشناسی در محورهای ذیل استوار میباشد: 1)با توجه به مفهوم علم که عبارت است از«حضور شیء لشئ»،وقوع ادراک،موکول به جمعیت مدرک و مدرک است ولی حضور شیئی دیگر موقوف به تجرد هر دو آنهاست.
@مبادی معرفتی ولایت در غیبت متافیزیک،روایتهای قدیمی فلسفه جدید، انسان را اندیشندهای مستقل و منفک از جهان تلقی کردند که با اتکاء به تواناییهای ادراکی خود و با کمی خطا به شناخت معتبری درباره عالم دست مییابد ولی در روایتهای متاخر فلسفه جدید،انسان اندیشندهای وابسته به جامعه پنداشته میشود که بنابر عوامل و تاثیرات اجتماعیای که او را احاطه کرده،جهان را تفسیر میکند."