خلاصه ماشینی:
"قرار داشتن اداره مرکزی مرزبانی قفقاز در تفلیس و نیز اداره مرکزی راهآهن قفقاز در این شهر،نشاندهنده اهمیت سیاسی-اقتصادی گرجستان برای روسیه تزاری و اتحاد شوروی و نقش مهم ژئوپلتیکی گرجستان است.
راهآهن گرجستان در امتداد نقاط ارتباطی عمده بین تفلیس تا«سامتردیا»در گرجستان غربی احداث شده که به ترتیب با آذربایجان و ارمنستان از طرفی و بنادر باطومی و سوخومی تا روسیه از طرف دیگر مرتبط است.
در حال حاضر راههای آهن گرجستان فقط توانایی جابجایی 30 درصد از حجم سال 1990 را داراست،تدارک قطار و واگن برای تخلیه کشتیها به اندازه کافی نیست به همین سبب در صورت پهلوگیری کشتیها برای تخلیه،دموراژ پیش میآید که در شرایط اقتصادی کنونی اشکالات فراوانی را به دنبال دارد.
از طرفی،ناامنی و خرابی مسیر راهآهن در قفقاز شمالی در قلمرو چچن،امکان ارتباط ریلی با روسیه را از این مسیر دچار گرفتاری کرده است و اکنون باوجود گرفتاریهای اقتصادی و سیاسی،شبکه راهآهن گرجستان عمدتا با آذربایجان و ارمنستان و نیز در داخل جمهوری(بجز آبخازستان)فعالیت دارد.
موردی که میتواند برای حملونقل راهآهن ایران با قفقاز مورد ملاحظه قرار گرفته و راهکاری برای برقراری ارتباط ریلی باشد.
متأسفانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدامات جدی صورت نداد،در حالیکه برنامههایی برای توسعه این بندر و استفاده از آن برای حملونقل دریایی بین کشورهای حوزه دریای سیاه و ایران با استفاده از راهآهن قفقاز،تدوین شده بود.
ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای سیاه3در زمینه حملونقل دریایی از طریق دریای سیاه،مدیترانه،کانال سوئز دریای سرخ،دریای عمان و خلیجفارس صورت میگیرد که متضمن طی مسافتی برابر 4500 کیلومتر است که هزینههای زیادی را طلب میکند."