خلاصه ماشینی:
"یکی از وضعیتهای پراسترس و مربوط به شغل این است که از یکسو کارکنان در معرضخواستهها یا فشارهای زیاد در محیط کار قرار بگیرند و از سویدیگر برای حصول این خواستهها وقت محدودی در اختیار داشتهباشند و طبیعی است که چون نمیتوانند از پس انجام آنها برآیندبا ایرادگیریهای پیدرپی سرپرستان روبهرو میشوند.
از جملهاین توامندیها مدیریت استرس در محیط کاری است،که در اینمقاله سعی شده ابتدا استرس و انواع آن معرفی و سپس جنبههاو راههای مقابله با آن مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود کهچگونه میتوان با آگاهی از این اطلاعات بهطور کارآمد استرس رادر محیطهای کاری اعم از صنعتی و اداری،مدیریت و هدایت کردتا بتوان کارایی را در حد توان بالا برد و از آن مهمتر،از بههدر رفتنسرمایه جهت درمانهای ناشی از استرس در محیط کار به طرزچشمگیری جلوگیری کرد.
کاکس به اینموضوع اشاره میکند که انقلاب علمی-تکنولوژی کهمنجر به کامپیوتری شدن کارهای اداری شده،کارهایتکراری را به یکی از ویژگیهای شغلی تبدیل کردهاست(راس و آلتایمر,1385,15) *یکی از معمولترین عوامل موجه استرس در محلکار این است که کارکنان میخواهند چندین کار را دریک زمان انجام دهند.
(Donavan and kleiner,1994;31-33) نتیجهگیری با توجه به مطالب ارائه شده،اینگونه برمیآید که،سازمانها ومؤسسات همواره با مسألهای تحت عنوان استرس شغلی دست بهگریبانند و جهت افزایش بهرهوری خود ملزم به شناخت و کنترل اینعامل میباشند،همانطور که به تفضیل اشاره شد،عدم وجوداسترس در کارکنان یک سازمان میتواند موجب راکد ماندن امورشود،زیرا که فرد به دلیل نبود فشار بر انجام امور تلاش زیادی از خودنشان نخواهد داد،که مشکلات خاص خود را برای سازمان درپی خواهد داشت و یا وجود استرس بیش از اندازه،چهبسا نتایجیبدتر به دنبال خودد اشته باشد،زیرا علاوه بر اختلال در امور سازمان،خود فرد نیز دچار مشکلات عدیدهای خواهد شد."