خلاصه ماشینی:
"و الحال که سنهی هزار و دویست و هشتاد و شش هجریست،در آن طلب هستم اگرچه افز فیوضاتی که در جام جهاننمای قلب صافی حضرت ایشان (قدس سره)بر اینجام سفالین رسیده بود،از حوادث روزگار چیزی باقی نباشد و به حمد الله طلب هست و طلب شأن حصول مقصد است.
»(همانجا، ص 365) آجودانی سپس از باب ارائهی شواهد مکتوب در باب این دروغپردازیها در خصوص توافق مبانی دینی با اصول مشروطیت،نقل میکند که یکی از روحانیون مشروطهطلب نوشته است:«مشروطه،اس و اساس اسلام...
»روحانی مزبور در پاسخ این پرسش که اگر«مشروطه، قانون اسلام است»،پس چرا«غالب دولت فرنگستان مشروطه»اند؟به سبک محمد خاتمی که جامعهی مدنی را با مدینة النبی از یک مقوله میشمارد،چنین جواب میدهد:«خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم قانون مشروطه را از برای امت خود قرار داد،آن قانون را مرتب فرموده، امت آن حضرت..."