چکیده:
قرارگرفتن زیر چتر سازمان مادر برای شرکتها زیرمجموعه وقتی ارزشمند است که سبب گردد شرکت زیرمجموعه عملکرد بهتری داشته باشد و شرکت مادر بیش از هزینههایی که ایجاد میکند برایش شرکتهای زیرمجموعه ارزش بیافریند.عامل اصلی برای ارزش آفرینی شرکت مادر،ایجاد هماهنگی میان نحوه عملکرد و خصوصیات شرکت مادر از یک سو و فرصتهای بهبود موجود در شرکتهای زیرمجموعه از سوی دیگر است.
در این مقاله،ابتدا خصوصیات شرکت مادر و شرکتهای زیرمجموعه بررسی میگردد و سپس چهار شیوهء رایج برای اینجاد ارزش آفرینی در شرکتهای زیرمجموعه یعنی نفوذ انفرادی،نفوذ اتصالی،نفوذ عملیاتی و خدماتی،و نفوذ توسعهای مورد بررسی قرار میگیرند و چالشهای پیش روی هر شیوه بیان میگردد.
خلاصه ماشینی:
"اما از سوی دیگر چنانچه شرکت مادر عملکرد صحیحی در قبال شرکتهای زیرمجموعهء خود نداشته باشد نه تنها هزینههای سربار ناشی از آن پوشش داده نمیشود،بلکه بخشی از ارزش خلق شده توسط شرکتهای زیرمجموعه نیز تخریب خواهد شد.
2. مزیت رقابتی ایجاد شده توسط شرکت مادر8: کارکنان و مدیران شرکت مادر میتوانند به طرق مختلف بر شرکتهای زیرمجموعه خود اعمال نفوذ کرده و به میزان چشمگیری برای"کل شرکت"ارزش بیافریند.
اما از سوی دیگر چنانچه شرکت مادر عملکرد صحیحی درقبال شرکتهای زیرمجموعه خود نداشته باشد نه تنها هزینههای سربار ناشی از آن پوشش داده نمیشود،بلکه بخشی از ارزش خلق شده توسط شرکتهای زیرمجموعه نیز تخریب خواهد شد.
شکل 3 چارچوب کلیای جهت ارائه موارد مذکور و در نهایت تدوین استراتژی در سطح"کل شرکت"را،ارائه میکند[1]: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3)چارچوب کلی برای تدوین استراتژی "کل شرکت همانگونه که کسب مزیت رقابتی به عنوان یک هدف،تحلیلهای استراتژیک را هدایت کرده و مبنایی جهت ارزیابی برنامههای اجرایی مختلف فراهم میآورد،مزیت رقابتی ایجاد شده توسط شرکت مادر نیز نقش مشابهی در ارتباط با استراتژی"کل شرکت"ایفا میکند و باید به عنوان مبنای قضاوت در خصوص استراتژیهای مختلف"کل شرکت"بکار گرفته شده و راهنمایی جهت اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سطح"کل شرکت"باشد.
نفوذ عملیاتی و خدماتی(انجام فعالیتهای تخصصی و ارائه خدمات توسط شرکت مادر): با توجه به اینکه هزینههای مربوط به کارکنان بخش قابل توجهی از هزینههعای شرکت مادر را تشکیل میدهد،لازم است تا تخصصها و توانمندیهای آنها نیز در خلق ارزش در شرکتهای زیرمجموعه،مورد استفاده قرار گیرد."