خلاصه ماشینی:
"او نخستین فرزند مادری (به تصویر صفحه مراجعه شود) شانزدهساله بود از این پدر و بعدتر که پدر نبود یا کمتر بود،فرامرز عشقی داشت به مادری که تفاوت سنیاش از او پانزدهسال بیشتر نبود.
2 قانونی وضع شده بود تا دانشآموزانی که مدرک قبولی دورهء کامل راهنمایی دارند و سن آنها از نوزدهسال بیشتر نیست،پس از سنجش استعداد هنری در این هنرستان پذیرفته شوند.
از همین ایام،از پی آموزههای خانم ریاضی،پیجو شد،چرا کمال الملک غفاری به اروپا که رفت،لوترک،رنوار و مانه را ندید و اصولا چرا انقلاب امپرسیونیستها را بیتوجه،نادیده گرفت؟!هنرستان مکانی بود برای قیاس و مجادلهء هنر جدید و قدیم.
و این شروع جدیدی شد برای رقم خوردن سرنوشتی که به عنوان نقاشی جدید ذهنیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) قدیم را از متفکر ایرانی و ایران میزدود.
مسألهء اصلی نقاشی جهان در این ایام ترک حجم به خاطر فضا بود که در کارهای کالدر نشان داده میشد.
شناخت کالدر و موندریان برای معلم خط،و نقاشی نوجو کافی بود تا مکتب سقاخانه را(که بیشتر تمایل به فرهنگ گذشته داشت)وا بگذارد و به سمتوسوی حجم برود.
نمایشگاه او در «انجمن ایران و امریکا»(4531)و نگارخانه شهر(5531) او را از مستعدترین نقاشان این دهه و از بااهمیتترین ژانر نقاشی خط نشان میدهد.
چیزی را به شما بیان میکند که حرف از بیانش الکن است!بازگشت به خطوط سقاخانه در چند تابلوی این نمایشگاه نیز دیده میشود.
«تعلیق»نیز نوع دیگری از اجرای بیان را نشان داده بود و نستعلیق در حقیقت ازدواج خطوط بود!پیلارام پیگیر و شیفتهء نستعلیق(بخصوص شکسته نستعلیق)میشود."