خلاصه ماشینی:
"اولین دوسالانه مجسمهسازی شهری هر چند برگزاری پنج دوره بیینال مجسمهسازی،با همه انتقادهای وارد بر آن،در رشد مجسمهسازی هنری ایران به نوعی مؤثر بوده،اما نمیتوان از این مهم غافل بود که نتایج این بیینالها کمتر توانسته است در ارتقای ادراک بصری عموم مردم مؤثر باشد؛چون بیینالها حرکتهایی هستند که دامنه آن در نهایت مخاطب خاص را مد نظر دارد و بیشتر به محفلی خصوصی مینماید که جماعتی خاص و محدود را پوشش میدهد.
حتا به جرأت میتوان گفت، همین موارد خاص لزوما حایز شرایط مجسمه شهری نبودند و ناگزیر در گزینشهایی برای برخی از اماکن انتخاب شدند و چهبسا در مواردی تنها تفاوتشان با نمونه اولیه فقط در بزرگتر شدنشان بود.
مواردی از این دست و بسیاری ادله دیگر را میتوان برشمرد که ایده برگزاری اولین بیینال مجسمه شهری را درخور تحسین مینماید،هر چند ممکن است نتایج آن لزوما چیزی فراتر از بیینالهای رایج نباشد؛ دستکم از نظر ساخت مجسمه در ابعاد و اندازه شهری.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگارخانه برگ اولین اکسپوی مجسمهسازی ایران شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا قیمت یک مجسمه(با کیفیتی خاص)در قیاس با سایر آثار تجسمی،مثلا یک تابلوی نقاشی،نه فقط بیشتر ارزشگذاری نمیشود،بلکه در یک نگاه دقیق میتوان دریافت که حتا کمتر ارزیابی میگردد.
بجز تحولات اقتصادی دو-سه سال گذشته،که آن هم در عرصه بین المللی برای اقتصاد این هنر تحت شرایط خاص روی داد،کمتر مجسمهسازی توانسته است در صورت فروش آثار خود حتا هزینههای اجرایی کارهایش را به دست آورد."